söndag 13 januari 2019

Knut

Det är många namn att hålla reda på i dessa tider. Det stormar om Alfrida och Jan, och så är det Knut idag. Då julen skall ut! Hos mig är julen ute sedan trettondagen, men ett litet, litet "hörn" finns kvar, med några eftersläntrande julblommor. 
En amaryllis som var hiskeligt lång klippte jag av och satte i vas, och så ännu en amaryllis på gång, som också den börjar skjuta i höjden. Får se om den också hamnar i vas kanske. 

En annan blomma som hamnade i vas, är den här julstjärnan. För att inte behöva stå med en julstjärna ändå till påska så fick den bli en bukett i stället. Då slipper en ju ha dåligt samvete av att slänga en krukväxt som ännu inte är vissen menar jag. 

5 kommentarer:

  1. Så smart att göra en bukett av julstjärnan. Inte kul att slänga krukväxter som lever. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. De är ju fina i bukett båda två :) Varför använder inte florister i Sverige mer julstjärna till snitt? Krysantemum är en fantastisk växt i vas, tacksam och långblommande. Det är så himla synd att jag inte kan ha dem - tyvärr. Den vita var fin.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Visst är det skönt att städa bort julen... våren kan anas bakom knuten! Bakom Knut alltså!

    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Tror att vi alla är lite trötta efter jul - vi får ta nya tag nu när ljuset har kommit. Det är alltid en bra början att fylla några vaser - en liten blomma är alltid till glädje och lyst.

    SvaraRadera
  5. Vackra stilrena kompositioner. Egentligen är julstjärna inte en favorit men i år har jag köpt ett par stycken röda. Nu ska jag försöka driva dom vidare så att ett av dom blir ett litet träd och börjar blomma om. Det gjorde jag för många år sen och lyckades ett tag. Jag hade det i 3-4 år och det blommade fast med mindre blommor än dom framdrivna. Jag lyckades inte hålla det vid längre än så men nu ska jag föröska igen. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!