torsdag 31 december 2020

Året 2020

Innan vi lämnar detta speciella 2020 bakom oss, går jag väl som vanligt igenom månaderna för att se vad som hänt, i alla fall hemma hos mig. Politiken, världsläget och pandemier och sånt kan vi hålla utanför. 


I januari påbörjade jag renoveringen av min nya lägenhet. Första rummet jag tog mig an var dotterns sovrum. Det var också det rummet som var i sämst skick här så det var bara att kavla upp ärmarna... Målning av tak och väggar och lister, tapet och så nytt golv, och lite "nya" möbler, läs loppisfynd som piffades upp med färg. 

En dryg månad senare, i februari, var byggkaoset på övervåningen klart, och lägenhetens sämsta rum blev plötsligt det fräschaste och både jag och dottern var nöjda!  

Vi fick vänta ända tills mars, innan vi fick någon snö.

Byggkaoset på övervåningen hann knappt lägga sig så var jag i farten med nästa projekt, vilket var ommålning av köksluckorna. Puh, det var mer jobb än jag hade föreställt mig, men det var ju samtidigt rätt skönt att ha något att göra, eftersom ju ni vet vad precis hade börjat påverka vår vardag. 
Det tog väl ca en månad innan alla luckor var målade. 

Sen i april tapetserade jag även om i köket. Riktigt nätt litet renoveringsjobb jämfört med de två tidigare... 


I maj började jag påta i min lilla trädgård. Hade ju tagit med mig ett tjugotal växter och de skulle ner i jorden, bland annat dessa ormbunkar. Alla växter jag tagit med mig hade överlevt vintern i sina krukor. 

I juni blev projekt "inhägna-altanen" klart, så jag äntligen kunde få släppa ut mina katter igen! 

Och de har verkligen älskat att vara där ute, det märks! Speciellt Harry, han skall ännu ut minst en gång varje dag. Om det inte regnar förstås, då vänder han i dörröppningen... 

Juni är ju också piontid, och fyra av de fem pionerna jag hade tagit med mig blommade! 

I juli fortsatte jag i trädgården, bland annat grävde jag en ny rabatt. 
Inne tapetserade jag om i mitt sovrum. 

Hade som vanligt en semestervecka i augusti med. Jag var ovanligt mycket på stranden, ja inte bara i augusti förstås utan över huvud taget sommaren 2020. 

Annars njöt jag och katterna ute på altanen. 

I augusti fick man ännu vara 50 personer på samma plats, så jag och syrran gick på konsert med Marie Nilsson Lind och Lee Gotvik. Skön kväll! 

I september köpte jag mitt första träd till denna trädgård, och det blev ett silverpäronträd. Köpte även en uppstammad hortensia, och jag hade några riktigt härliga planteringsdagar. 
Hittade även till slut ett halvmånebord som jag letat efter en tid! 

Avslutade månaden med att tapetsera mitt s.k pysselrum. Hittade även en bokhylla som jag också letat efter. 
I månadsskiftet september/ oktober trotsade jag och systrarna pandemin och åkte till fastlandet, för att hälsa på syrrans dotter och nya lilla barnbarn, och det blev också ett besök på Ullared, premiär för mig. 

Jag var på vinprovning. 
....och donade en del i trädgården, flyttade om lite, och puttade ner höstlökar i jorden. 

November var mörk och grå, och sorglig. Min pappa blev snabbt sämre och sämre, och den 23 november somnade han in... 
Jag hann i alla fall fira hans sista Fars dag, med en tårta som han själv ofta bakade... Sen hamnade jag i karantän pga ont i halsen, och kunde inte besök honom den sista tiden...


December var ovanligt lugn, jag pyntade som vanligt men bakade mindre, och firandet blev ju som för de flesta av oss, väldigt annorlunda. Två dagar innan julafton var det begravning, det var vackert och sorgligt... Vi var bara de närmaste (förstås) och efter begravningen samlades vi vid Broman & Son, i Gnisvärd. Exakt ett år och en dag, efter att vi var där förra gången, då på julbord som pappa bjöd på... 
Hela december njöt jag av amaryllis, unnade mig faktiskt snittamaryllis hela månaden och fick även buketter vid två tillfällen, här den senaste som jag fick till jul och som ännu står fint, riktig nyårsbukett ju! 

Ja, som ni märker så är det svårt att sammanfatta 2020 utan att beröra pandemin. Den påverkar oss alla mer eller mindre, i stort och smått, men ändå, den påverkar verkligen oss alla.

Nu är det bara några timmar kvar på detta väldigt speciella år. Och nyårsfirandet blir ju förstås lugnt, något annat är inte att tänka på, även om jag nu inte brukar sväva runt på stora fester annars heller ;) 

Önskar er alla ett gott slut, och 
Ett Gott Nytt År! 

4 kommentarer:

  1. Nyårskram till dig och kissarna!

    Gott nytt år önskar Eva-Mari och Iris.

    SvaraRadera
  2. Tack för årskrönikan. Ett så annorlunda år med sorg, men också lite glädje.
    Min årskrönika kommer i början av det nya året.
    Önskar dig ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Ett jättefin årskrönika Gunilla. Jag minns faktiskt det mesta då jag ju följt din blogg hela året. Ett sorgligt avslut med begravning av din pappa men vi hoppas nu på ett mycket bättre år, 2021.

    Ha nu en fin nyårsafton och en bra inledning på 2021 så ses vi på bloggarna nästa år!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. En trevlig årskrönika och visst blir det mycket gjort på ett år även detta konstiga. Kram och Gott Nytt År / Pia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!