söndag 27 december 2020

Min jul

Om man nu skulle ta och ge sig på en sammanfattning av denna jul, anno 2020, detta år där ingenting är sig likt... 

För mig är ju julen inte bara juldagarna, den börjar ju med advent och pågår hela december. Och jag har väl sällan gjort så lite inför en jul. Lussebullar har jag bakat, samt två sorters kakor, och så lite kola. Julkort pysslade jag däremot ihop egna, nåt skall en ju roa sig med och jag tänkte att det väl är extra roligt att få julkort ett sånt här år, när de flesta av oss är lite mer ensamma. Tror det blev 17 stycken. Har dock själv aldrig fått så få som i år, det blev endast fyra stycken, men det är ju saligare att giva än att taga, så jag är glad ändå! 
Granen. I år gjorde jag inte om misstaget från i fjol, då jag var lat och köpte en från Växhuset Linds. Blommor - och inredning kan de, men deras granar är säkert huggna utomlands för flera månader sen, så den barrrade ju direkt, och åkte ut dagen efter annandagen! Nej, i år blev det en färskhuggen gotländsk gran, från Lilla Bjers! 

Höll dock på att bli mer gråhårig än vad jag redan är, när den skulle ner i julgransfoten.. Den GICK INTE  att få att stå rakt hur jag än gjorde! Jag slet mitt hår, och en och annan svordom undslapp mig, men till slut kom jag på att jag kunde ta en hink och en korg, och det blev ju hur bra som helst! 
Den blev dessutom ovanligt sparsmakat klädd - jag hade ju inga barn hemma som skulle vara med och bestämma... 😆 Pysslade till och med ihop ett par julstjärnor, av överbliven tapet. Ja, nåt skall man ju som sagt göra av sin tid... 

Uppesittarkväll. Snudd på mysigaste kvällen ju! Min dotter har ju kommit hem från fastlandet över jul, så vi hade uppesittarkväll med äggtoddy och gotter.

Julafton. Vi är ju 18 stycken så vi coronaanpassade som så att vi träffades utomhus, under en timma på eftermiddagen. Vädret var med oss, det var stilla och solen kikade nog fram lite då och då. Vi hade tomte, julmusik, gran, en eld som sprakade, julklappar, glögg och fika. Det var annorlunda, men jag måste säga att det var riktigt mysigt faktiskt! Kul att vi kunde träffas på något sätt i alla fall! 


Alla fick varsin julklapp. Vi började ju med detta koncept i fjol, att alla ger en klapp för 200 kr till en av de andra, och vi lottar ut vem man skall ge till. Jag tycker det här är toppen, och så skönt att slippa ordna med femtioelva julklappar....  

Sen hann jag hem lagom till Kalle Anka. Och då var det mysigt att kura med en pläd och en katt en stund, för visst  blev man lite frusen av att stå ute. 

Sen var det dags att fixa lite med julmaten, barnen och deras pappa åt julmat här, och sen delade vi ut julklappar till varandra. 


Juldagen. Vitt på marken och det är en ju inte bortskämd med så här i juletider... Hann med en promenad och senare på dagen så var det vita borta. Tack för titten. 

I år blev det inget kaffekalas hos mig, som jag brukar ha på någon av juldagarna, med en herrans massa kakor och dylikt... Nej, det går ju inte "i såna här tider..."  Nej, det blev en osedvanligt lat jul- och annandag. Men pussla har jag i alla fall gjort. Och sett på julfilmer med barnen.. Mysigt så det förslår! 

Ja, det var väl min jul det, i sammandrag. I morgon måndag har jag en bonusledig dag, sen jobbar jag två dagar och så är det ledigt igen! Man blir ju inte direkt utsliten... 

7 kommentarer:

  1. Du verkar ha haft en lugn och mysig jul. Väldigt söt liten gran du fick ner i hinken till sist. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. En annorlunda jul för de flesta och många traditioner förändrades... på gott och ont. Har också firat utomhus... i parken med de mina, glögg och julklappsbyten. Så mysigt och kändes som att vi kan tänkas ha skapat en ny tradition.

    Önskar dig och kissarna sköna dagar och ett gott nytt och friskare 2021.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Ser ut som att du haft en fin jul även om du inte var helt nöjd. Men vilka vackra katter du har med rosetter och allt. Nej, denna jul fick många tänka om. Om vi nu nästa jul kan fira som vi brukar så undrar jag hur många som väljer att, som i år, fira utomhus? Gott Nytt År önskar jag dig (och dina vackra katter)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hade det mysigt, och jag är nöjd! ;) Gott nytt år till dig med!

      Radera
  4. Kul det där med att fira julafton på dagen med grannar! Skulle jag också tycka men vi känner ju inga.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Fira med grannar låter mysigt, även om det inte var vad jag gjorde, det var min släkt jag firade med ;)
      Kram Gunilla

      Radera
  5. Härligt! Ja - det finns lösningar på det mesta med lite kreativitet. När jag gjorde julblommorna lyssnade jag på en av pappas Sinatra skivor en julvariant. De har saxat ur olika broadcasts och en var från en julspelning för andra världskrigets soldater - generalen håller jultal till soldaterna. Å jag tänkte - vad är väl en virus som vi vetat kommer lösa sig förhållandevis snabbt...

    Gott slut! Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!