söndag 17 oktober 2021

En lördag med rock´n roll

Förra hösten var jag på vinprovning för första gången. Då med orangea viner. I går var det dags igen, men nu med röda viner. Och Rock´n rollviner var temat. Vi fick det förklarat med att det är viner, där vinmakaren lite rebelliskt gått emot alla dessa traditioner, regler och lagar som finns kring vin. 
Lite lustigt ändå, det vinet som de flesta tyckte var godast var faktiskt också det billigaste... Kan ha att göra med att det smakade mest "traditionellt" och våra smaklökar är kanske så, att vi behöver vänja oss vid en smak för att ta till oss den helt. 

När vi luktat och smakat och bedömt vad vi själva tyckte, fick vi veta vilka vinerna var, som hade serverats, och den i mitten, är Jill Johnsons Nashville Stories, som jag, och flera med mig, alltså tyckte var godast.

Jag har alltid tyckt att rödvin är godast till mat, och det blev jag också varse igår. Först provsmakade vi alla sorter en gång, utan något till, och sen kom det in mat, och oj, så mycket godare de blev då! Stor skillnad!  

Två år i rad med vinprovning så här i höstmörkret. Kanske blir en tradition, vem vet? 

3 kommentarer:

  1. Vilken kul kväll och rolig tradition! Jamen det var ju ett bra vintips! Ja det är populärt att kändisar gör viner nu också, ja eller vinmärken...
    Så var det söndagkväll igen! Ännu en helg som bara svischat förbi.
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag har bara varit på en vinprovning i mitt liv. I Italien. men jag håller med dig Rött vin smakar bäst till vin. Annars är jag en vitt vin älskare och bubbel sitter aldrig fel. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag tycker definitivt det ska bli en tradition. Låter verkligen jättekul! Och roligt att ni alla tyckte det billigaste vinet var godast. Håller med om att rödvin är godast till mat ...

    Kram Anita

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!