fredag 29 oktober 2021

Glädje och sorg

Fredag igen, och veckan som gått har kantats av gläjde, oro och sorg... 

I lördags kom de då äntligen, de små liven, som jag väntat på (i så många år...). Förlossningen startade bra, det kom tre ungar med jämna mellanrum, men efter den tredje tog det stopp, trots att värkarbetet fortsatte. Till slut vågade jag inte vänta längre utan kontaktade veterinären som tyckte jag skulle komma, så jag stoppade in mamma katt och de tre små i kattburen och tog mig dit, sent på lördagkvällen. Den bilturen tog tydligen skruv, för i bilen, straxt innan vi kom fram,  kom den sista! Lite snöpligt kanske, men vi tog i alla fall en röntgen som visade att nu var det tomt, och det var ju i och för sig skönt att veta. 

Nåväl, om det var bilturen eller hela förlossningen i sig, men Elsa var väldigt stressad i början, jag fick inte lämna rummet, utan jag fick snällt sitta inne vid henne. Ungarna gick heller inte upp i vikt som de skulle, de gick istället ner, och väger man bara 52 gram - som den minsta gjorde -  är det inte mycket att ta av... 

Jag har kämpat med att stödmata, två av dem har vägrat att ta nappflaskan, men den lilla åt ändå rätt bra, ända fram tills i går eftermiddag, då den inte längre ville ha något från flaskan... Jag förstod där och då, att nu är det på väg utför, den hade gett upp... Och i morse hade den gått över regnbågsbron... 
Så idag har varit en sorglig dag, gråt varvat med jobb. Samt en begravning i en liten kartong som det varit tepåsar i... Men nu i kväll när jag vägde de tre som är kvar, ser jag att de äntligen vänt sin viktkurva och är i uppåtgående. Vet inte om jag kan andas ut ännu, det känns lite skört, men hoppet finns! 

Vill ni följa kattungarnas resa, så har min katt Harry ett "eget konto" på Instagram. Kontot heter @_katten_harry_

8 kommentarer:

  1. Åhh jag sitter här och bölar lite. Tur att det verkar vända nu för de andra tre. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Grattis till dina kattbarnbarn! Så roligt att det hände till slut, jag vet hur du längtat. Nu blandas ju glädjen med sorg men det är så livet är. Lika när vår Isa hund fick sina valpar, alla klarade sig inte. Sorg och glädje går hand i hand heter det ju. Nu har du roliga veckor framför dig! Hur många behåller du??

    Lycka till och hälsa mamma Elsa.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Ojojoj! Grattis till kattmormor! Det är verkligen inte lätt med våra älskade djur. Hoppas vi får följa deras uppväxt här också och inte bara på insta.
    Alt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka små godingar! Håller tummarna för att det ska gå bra för dem alla fortsättningsvis.

    SvaraRadera
  5. Åh så gulligt <3. Hoppas det går bra med dom små liven nu <3. Grattis till dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Det var blandade känslor att läsa inlägget men ändå ljusare på slutet. Hoppas de små börjar äta och växa till sig bra nu.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Åhhh glatt och sorgligt om vartannat! Den lilla sötnosen får det nog bra i katthimlen...
    Jag är såååå blödig med djur. Mina höns bor nästan som på Sheraton, jag daltar och vaktar. Nu vill jag följa dina små hårbollar framåt i livet - kul!!!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Så sorgligt! Det är hemskt när det händer ens älskade djur något.....
    Men nu hoppas jag att dom andra tre klarar sig och växer till ordentligt. Jag har en väninna vars 1,5-åriga katt (ragdoll) fick 4 ungar (hon är en fantastisk mamma) som den 15/11 är klara för att flytta hemifrån. Dom är underbart söta, men vi "vågade" inte titta på dom i förra veckan. Då visste vi att alla var sålda..... Risken är annars att man kommer hem med ett litet knyte, vilket inte skulle fungera med vår väg utanför!
    Ska du behålla någon själv!? Min väninna som blev änka för ett par år sen, sköter nu om gården samt 3 islandshästar, 1 hund och för närvarande 5 katter - som alltså ska bli 2 katter. Hon behåller nämligen en liten hane.
    KRAM och LYCKA TILL med bebisarna/Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!