torsdag 31 mars 2022

Många lager tapet är det

En uppdatering här från kaoset i gästrummet. Jag kämpar på med att få det så slätt som möjligt inför tapetseringen. Och det är inte det lättaste när det är så många lager tapet. Tänkte göra det enkelt för mig (människan är ju lat av naturen) och kostade på mig renoveringstapet, trodde det skulle räcka... Slängde ur mig en fråga i färgaffären vad det krävdes för underarbete och fick höra ett svar jag inte hade hoppats på, nämligen att ju mer jag tog bort av undre lager desto bättre. Förstås, inget skall ju vara enkelt. Och det blev jag också varse när jag började med att fuska lite, det blev inte bra... Så jag vattnar med blomspruta och river bort så mycket tapet det bara går, sen när det inte går att få bort mer spacklar jag det så det är någorlunda slätt, sen inser jag att det bubblar när det blir fuktigt av spacklet, och river lite till, och så håller jag på lite så... 

Lite kul är det ju ändå, att se vad mina föregångare har valt för tapeter. Fyra lager tapet är det, men två av dem har även varit målade, så sex olika skepnader har det varit i det här rummet. Den översta tapeten, som var vitmålad, var egentligen en mörkt blå tapet, vilket jag alltså kan ana i tapetskarvarna, den delen som inte färgen har kommit åt. För det kan jag säga, ingen har tagit bort någon skarv när de har tapetserat nya tapeter på de gamla. Så det är inte konstigt att det inte är en slät vägg. Nåväl, under den vitmålade fanns den här brunrandiga, kan inte avgöra om det varit en vävtapet eller en som såg ut som en vävtapet, de var ju populära på 70-talet. 

Under den finns en grårandig, troligt 60-tal. 
...och på den hittade jag ett ritat hjärta, tyvärr går det inte att se vad som står inuti hjärtat. 
Sen längst in i botten, direkt på betongväggen, är det en målad turkosgrön tapet, som från början har varit grårutig, vilket jag kan ana i skarvarna. Lite likt den som är grårandig, fast rutig i stället alltså, var alltså originaltapeten från 1954. 


Elsa är som vanligt med mig när jag jobbar här inne! Sötisen! Men när jag målade taket fick hon vackert stanna utanför. 

Men nu är det i alla fall renoveringstapet på alla fyra väggar. Men på vissa ställen har det blivit väldigt fläckigt, som att limmet trängt igenom. Frågade i färgaffären vad jag borde göra. Naturligtvis hade de en lösning, finns något som heter spärrgrund som man kan måla på (och den var inte gratis om jag säger, hickade nästan till när jag skulle betala). Så nu skall alltså väggarna målas innan jag kan tapetsera. Det tar visst aldrig slut det här ;) Men nåt skall man göra, och när det väl är klart har jag varit på de här väggarna med alla slags medel. Ja, inte bredspackling då, som kanske ett proffs hade gjort med en gång, men så mycket slipning orkar jag helt enkelt inte med. Det är tillräckligt dammigt som det är nu efter det jag har slipat. Snart skall jag ta itu med det som letat sig ut i de andra rummen, i alla skrymslen... ;) 

Så. Nu vet ni vad jag pysslar med nuförtiden. 

4 kommentarer:

  1. Nej fy vad jobbigt! Du är duktig som orkar göra allt så bra själv. Hade aldrig klarat det! Så nöjd du kommer att vara när du fått upp nya tapeterna. Heja dig!

    Ser ju hur längtig Elsa är att det ska bli klart...
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Spännande med olika tapetlager, men jobbigt att få bort och mycket arbete krävs. Jag vet, har renoverat många väggar i olika hus.
    Konstigt nog tycker jag det är ganska roligt att pilla bort tapet, om man inte har tidsnöd är det ganska avkopplande tillsammans med radion eller en pod.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ja det var en hel del jobb du har innan det blir klart! ALLT med färg och tapeter är dyrt. Inte klokt! Men det kommer att bli sååå fint när det är klart sen :)
    Elsa håller koll på att det görs ordentligt!
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Det är alltså precis som vanligt när man ska göra nåt; Grundjobbet måste vara bra gjort annars blir det aldrig som man vill ha det!
    Den första bilden på Elsa var otroligt fin - och så där som har det har jag det också. Alltså är inne i värmen och bara latar mig. Rolle är däremot duktig, han sopar upp ett 30-tal STORA högar med barr/mosskluttar efter taktvätten.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!