fredag 17 februari 2023

Marängrullar

Jag bakar rätt sällan numer. Har liksom inte fikagäster så ofta. Men nu i veckan skulle jag ha det, och förutom semlor så ville jag ha nån kaksort också. Jag kikade lite i min loppade bakbok "Nytt på kakfatet", som jag köpte i fjol, och där hittade jag en sort som lät väldigt god. Mördeg + maräng, vad kan gå fel liksom? Förstod sen att det är de som numer går under namnet Jitterbuggare, men 1954 hette de tydligen det lite mer beskrivande ordet Marängrullar. 

Enligt receptet här ovan gör man en mördeg på "vanligt sätt" och med det förstår man att boken vände sig till husmödrar som kunde sin sak. Det nämns inte hur lång gräddningstiden är, men jag gräddade mina i ca 12 minuter, men min ugn är lite långsam av sig, så kanske att 10 minuter räcker. Inte fick jag degen att bli lika stor som en ordinär rulltårta heller, den blev rätt så mycket mindre, för den var inte lättkavlad precis. Men jag kavlade den på ett bakplåtspapper, så det gick skapligt smidigt att rulla ihop den i alla fall. Sockret vispade jag en stund med äggvitan. 

Mmmm. Fantastiskt goda, det här var inte sista gången jag bakade Marängrullar inte!  

5 kommentarer:

  1. Se onekligen jättegoda ut. Har nog bakat dem nån gång under min bakverksamma era. Numera blir det närapå inget alls bakat här. Det var roligare förr!
    Ha en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ohhh så gott! Jitterbuggare bakade alltid min mamma, en kär godsak till kaffet. Gamla bak/kokböcker är kul...
    Ha en fin kväll & helg! Alltid lika kul att kika in till dig :)
    Kramis från Titti

    SvaraRadera
  3. Oh, sådana brukade min mamma baka!
    Jag har gjort det några gånger, men det var längesedan.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Åhh sådana brukade min mamma baka. Jättegoda. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Testade baka jitterbuggare för flera år sedan. Det blev en total fail om man säger så. Men dina ser goda ut.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!