fredag 4 februari 2022

"Nytt" på kakfatet

Har köpt en underbar liten bok. Nytt på kakfatet, 200 moderna recept på kakor, tårtor och gott dopp... Nypris 5,75, nu 25 kr. Nu får man ju ta orden "nytt" och "moderna" med en nypa salt, boken är från 1954. Samma år som huset där jag bor byggdes, lite häftigt att tänka på faktiskt, kanske fanns det någon som fick denna bok i inflyttningspresent det året, vem vet? 

Här och var finns små anteckningar, från tidigare bagare. Tror jag det, med nötter i kan det väl bara bli bra och goda kakor! Däremot finns det visst ett chokladmuffinsrecept man skall akta sig för, de blev "fina men smaklösa", tack för tips! 


"Varje dag något färskt" är ett charmigt kapitel.

Författarna har rätt bra koll på vad folk äter och har för vanor. På tisdagar äter man tydligen soppa eller fisk i de flesta familjer och torsdagar är soppdag i de svenska hushållen. 

Och tydligen gör de flesta husmödrar sitt veckobak på fredagar. Minns faktiskt inte vilken veckodag som min mamma bakade, men nog gjorde hon det en gång i veckan alltid. Alltid så mysigt att komma hem då, hemmet luktade så gott, och så fick man äta så många bullar man ville, jo minsann! Tror jag det att hon fick baka bullar en gång i veckan, med tre barn, som säkert hade med sig kompisar hem också. Samt att hon alltid sparat undan tre små högar med kakdeg, av de sorter hon hade bakat, så att vi barn skulle få smaka! Kanske var det på fredagen ändå? Så det liksom fanns färskt till helgen, smart ju! 

Här finns också ett kapitel med landskapsbröd. Gotlandsbullar är jag ju förstås uppväxt med, men att det skall vara mandel i degen har jag aldrig hört! Måste provas! 

Fredag igen hörrni! Om man skulle ta och sätta igång med veckobaket? 

4 kommentarer:

  1. Vilken rolig bok! Det finns mycket att fynda om man har ögonen med sig.
    Ser att du har mandelkrokar där på fatet? Min mors kakor... hon hade dem alltid på sina kalas och när jag en gång i tiden hade min butik "Farbror Claes" så bakade hon dem åt butiken för jag bjöd minsann kunderna på en kopp kaffe och en krok. Det var tider det!

    Glad bakdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig liten bok :) Tänk om jag inte bestämt mig för att låta bli socker och mjöl... ..men min kropp tackar för beslutet.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Det där är ju en riktig skatt. Vilken mysig och rolig bok. Ja tänk att vi ofta äter fisk på tisdagar men bakar gör jag ju inte så ofta. Men minns det där när mamma bakade bullar och man fick äta många. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Den boken var inget för mig - för den här husmodern bakar inte alls! Vi dricker ju inte kaffe så det finns ingen anledning!! Fast min gubbe har precis köpt 2 påsar med frysta kanelbullar som han äter till ett glas vatten (!) på kvällen..... Han skulle nog bli överlycklig om jag satt igång och börja baka vetebröd, men se där går gränsen. Det fåt räcka med att jag lagar god mat åt honom!!'
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!