fredag 29 september 2023

Nu blommar det, minsann!

Vi är i slutet av september, och än har jag knappt sett några färgskiftningar på träden?! Men det är väl att vi har fått så mycket regn, samt att det varit så varmt hela september. Naturen tror det är sommar än helt enkelt. 

Har inte haft någon Flitiga Lisa i år, nej snarare en Lata Lisa, för jag har aldrig sett maken till tröga Lisor! Men nu äntligen har de fått fart och blommar minsann, när det liksom är dags att byta ut dem mot höstfint i krukorna?! 

Pellisarna blommar på fint med! 

Och vet ni vad!? Jag hade ett silverax i många år i min förra trädgård, men jag fick aldrig se den blomma, den hade alltid knoppar, men orkade aldrig slå ut. Men man skall ju aldrig ge upp, och i fjol skaffade jag en ny här  på framsidan. Hade inte speciellt höga förhoppningar, men trägen vinner tydligen. Och se här, minsann börjar den slå ut! Jag var tvungen att sätta näsan i den, för jag har hört att den skall dofta gott, och det gjorde den också! Härligt! 

Nu helg, och på tal om blommor, så skall det äntligen upp anemoner på väggarna här i min hall! 



3 kommentarer:

  1. Åhh vad det blommar hos dig. Jag hade inge Lisor i år. Ska ha det nästa år. Gärna dubbla rosa. Ska bli kul att se dina anemoner på väggen sen. Kraam Pia

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!
    Vilken lycka med höstsilveraxet. Har haft den i många år, den blommade första året men så sent så jag hann inte njuta av den. Efter det blommade den inte, så jag flyttade och delade på den. Nej den behagade inte blomma då heller. Så köpte jag en ny och blev så glad då den hade en blomstängel med knoppar, tills någon fick för sig att äta upp den och mina liljeknoppar.
    Din är mycket fin.
    Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Ja än är det grönt ute - inte ett endaste orang/rött blad i träden! Men det kommer väl...
    Så härligt det blommar hos dig och silveraxen är så väl värd att vänta på :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!