torsdag 7 september 2023

Stugor att tåga förbi

Det har blivit en del promenader under den här månaden när jag bott i Gnisvärd. Kameran dvs mobilen har förstås varit med. 
Här kom ett gäng hästar fram till staketet när jag gick förbi. Vackraste djuret om ni frågar mig. 

Man kan kanske tro att det är mest sommarstugor, á la 60-tal runt Gnisvärd och Tofta, och det finns ju förstås en hel del sådana stugor också, men det är en ganska stor variation och blandning av hus. 

Här finns gamla, säkert hundraåriga hus. 
Sådana här gamla trähus, gärna med liggande panel och verandor, är jag svag för. 

På senare år har det vuxit upp flera områden här runtomkring, med nya hus. Det som verkar vara mest populärt är vita stenhus med röda tak.  


Många har också gotlandstun runt sin tomt, eller gärdsgård som det väl heter i övriga Sverige. 

Även om mitt hjärta klappar lite extra för gamla hus, så tycker jag de här nya är fina också, och de smälter fint in i miljön här, med mycket barrskog. 

Min systerdotters hus, som bara är några år gammalt, sticker ut lite mot mängden, eftersom det är i trä, det är ett så kallat ladhus.  
 
En liten bit från deras hus ligger den här byggnaden, som säkert är från 60-talet. Numer är det tydligen café här, men när jag var barn var det en kiosk. En klassisk kiosk, där man stod utanför luckan (där det är galler för nu) och valde vilka godisar man ville ha. "En sån, och en sån... nej, ta två såna där röda förresten. Hur mycket är jag uppe i nu...?" När (den lilla, fanns inga stora påsar på den tiden) påsen var lagom fylld var man väl uppe i 1,50 kanske? Och så köpte jag ofta päronsplit också, kanske mest för samlarbilden som låg i förpackningen... ja det var tider det! Sen cyklade man hem genom skogen, nöjd med sitt lördagsgodis!  


Min månad här i Gnisvärd börjar gå mot sitt slut. Snart skall jag flytta hem igen. Det har varit en skön månad, regn blandat med solsken, och en del bad. Senast igår, visserligen ganska svalt med 17 grader men det var så varmt i luften så det var skönt ändå! 

3 kommentarer:

  1. Åhh så många fina hus. Jag älskar att titta på hus, gamla som nya och ha åsikter om dem. Köpa godis i kiosklucka gjorde jag som barn också. Vår kiosk finns inte kvar tyvärr. Ha en fin helg! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så många charmiga gamla hus! Håller med om att nybyggnationen passar in bra, men jag har helt klart en förkärlek för de äldre husen. Och vilken nostalgitripp med lördagsgodis från kiosken. Jag hade tre kronor i veckopeng senare halvan av 70-talet, och slantarna räckte både till klistermärken och smågodis. Those were the days. 😊

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra hus! Jag flyttar in direkt! Härlig promenad och vem minns inte päronsplitt med bild :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!