söndag 24 september 2023

Tapetval

I samband med renoveringen, så behövde jag tapetsera om i köket, eftersom det skulle komma upp en ny vägg där. Jag trivs ännu väldigt bra med tapeten jag satte upp här för tre år sen, så den ville jag fortsätta att ha. Dessutom hade jag ju en hel rulle oöppnad kvar, som jag i min enfald trodde jag skulle kunna använda, så jag beställde bara tre nya rullar. Jag visste att det inte skulle vara samma färgbad, men jag fick tipset i färgaffären, att om man byter rulle i ett hörn, så kan det funka. Men icke sa Nicke, det var alldeles för stor skillnad på dem, så jag fick vackert beställa en rulle till. Mina förra gick mer i grå-grönt, de här nya är verkligen grå-gråa, samt lite skarpare i mönstret. Tyvärr måste jag säga, så gillade jag de gamla bättre, men men, nu sitter de ju där i alla fall. Och det är nog ingen annan än jag som ser någon skillnad. 


Sen till tapetval nummer två. Jag skall ju ha en ny tapet i hallen också. Och den hade jag bestämt sedan länge, har till och med skrivit om den förut i bloggen, William Morris Golden Lily, helt fantastisk tapet om ni frågar mig! Lite häftig och härliga starka färger, lite olikt mig men jag har verkligen fastnat för den. Och eftersom jag har panel på halva väggen, tycker jag man kan ha en lite mer "häftig" tapet, och i en hall gör det inte så mycket om det är en lite oroligare sort eftersom man ju inte direkt vistas en längre tid i en hall. Nåväl. Kärleken kan ju som bekant vara blind, och så var det i detta fallet också.

För när jag kom hem med tapeten så gick det upp för mig, att hall- och kökstapeten kommer att synas väldigt mycket tillsammans, och de gick verkligen inte ihop! Jag är ju lite så där nördig att jag vill rummen skall harmonisera med varandra, och de här två hade inte äktenskapstycke om man säger så. 


Tillbaks till ruta ett alltså. Samt till färgaffären. Nu började letandet efter en tapet som matchar och harmoniserar. Tänker att den skall passa i färgerna, samt inte konkurrera i mönstret. Så en småmönstrad vore ju perfekt. Hittade den här, från Sandberg, Sigfrid Sandstone, den passade perfekt mot den grå tonen i min, men jag skulle gärna vilja ha in lite av den varma bruna tonen också. 


Den här då, också från Sandberg, Stella Sandstone, den var ju egentligen helt perfekt, på pricken i färgerna, och dessutom småmönstrad. Den bestämde jag mig för. Men. Den kändes ändå lite för gullig för min smak.  

Om man ändå skulle prova en med större mönster? Här en i samma färger! Charlotta spring green. 

Den här tyckte jag var riktigt häftig, lite rolig och snygg. Belle Ocean Blue. 


Sen slog det mig, Anemone från Midbec har jag ju haft på min "vill-ha-lista" när jag funderade på en fondtapet i trappuppgången (den som bidde en gråmålad vägg till slut). Och nämen, den här har ju färgerna, den är ljus, inte för gullig utan tar för sig lite ändå. Och plötsligt, utan att vela för mycket (bara två vändor till färgaffären), så slog jag till, och beställde den. 

5 kommentarer:

  1. Hurra! Ser ju ut som storasyster och lillebror ju! Och så skrattar jag lite för den första du tänkte köpa, Sifrid Sandstone, har jag haft ögonen på. Nu väntar jag på tre andra tapetprover som nog dyker upp i morgon. Varav en är en riktigt stark kandidat. Men det är svårt... de ska ju passa in och matcha så mycket.

    Lycka till med din tapetsering.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Jag förstår ditt dilemma. Både för att det finns så himla många fina tapeter, men också tanken att rummen måste hänga ihop. Ditt val blir toppen! Ser fram emot att se det färdiga resultatet.

    SvaraRadera
  3. You have chosen the perfect wallpaper to match the other one. I am looking forward to seeing photos of when it is finished. You must be so excited! Hugs Rose

    SvaraRadera
  4. Ja du det där med tapeter är lite knepigt. Dom ska ju sitta där ett tag. Du kommer bli nöjd med ditt val. Vi får väl se sen när du är klar?. Lycka till med allt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Att välja RÄTT tapet är inte lätt. Men vi som bara har modernt med målade väggar har det naturligtvis lättare. Min favorit av dina var Belle Ocean Blue...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!