lördag 8 juni 2024

En lisa för själen

Jag vet inte om det har med åldern att göra. Att man liksom vet vad man tycker om och inte ser någon anledning att byta. Eller så är det i mina gener, att jag helt enkelt gillar det invanda, det förutsägbara. Jag vill veta vad jag får. 

Har hon fått solsting nu, tänker ni, vad svamlar människan om? 

Jag pratar om något så hederligt, vanligt, klassiskt och kanske till och med lite tråkigt, som Flitiga Lisa. Jaså, det var inte mer spännande än så. Nej, precis, ni som läser min blogg vet att här blir det inga speciellt exotiska inslag. Lisor är vad man får liksom.  

Och penséer förstås. Det bara måste man ha på våren. Men nu var det hög tid ett byta ut dem. Jag brukar vänta till närmare midsommar men de började bli väl hängiga, så jag tog en tur till vår stora plantskola här i Visby. Det var helt enkelt dags för årets Flitiga Lisor, som jag alltid har, och alltid har haft, på min skuggsida, där jag bor nu, och där jag bott förut. 



Jag hade alltid Lisor i mina fönsterlådor i huset, med olika färgställningar, fast oftast mot det rosa hållet förstås.  
Och så i vanliga krukor. Ljusrosa med mörkare mitt. 

Ljusrosa dubbla. 


Tvåfärgade med varigerade blad. 


Varmrosa i två olika nyanser.  

Men antingen är inte Flitiga Lisor moderna längre, eller så är det helt enkelt det de har blivit, för de var slut! Och det väntades inga fler heller. Jaha, vad gör jag nu då. Flexibel som jag (inte) är, kunde jag inte riktigt föreställa mig något annat. Jag är helt enkelt jättedålig på det här med sommarblommor, hur de "funkar". Även om jag har andra sommarblommor med förstås varje år, jag provar lite olika. Men med Lisor vet jag. De vill ha vatten, lite näring då och då, de fyller ut krukorna snabbt, de blommar tills frosten kommer, och inte behöver man rensa dem. Passar mig perfekt!  

Jag åkte till andra plantskolan vi har i Visby, men icke där heller. Och då kom jag av mig och köpte ingenting alls. Men några sommarblommor måste jag ju ha, så nästa dag, på nationaldagen tog jag och dottern och åkte ut på landet. Vi åkte först till en plantskola ett par kilometer utanför stan. Och tänk, där fanns det Lisor! 

Nu fanns det inte jättemånga färger att välja emellan, jag fick ta vad som fanns, och det blev några neonrosa och vita, sen blev det visst lite annat smått och gott också, när jag ändå var på gott köphumör. 

Bland annat en fuchsia. Bakom krukorna står en pipört som har självsått sig i gruset, och där får de gärna stå.  

Penséerna tackar för sig, och några vaser har fyllts med de sista fina. 

5 kommentarer:

  1. Jag älskar Lisor men hittar inte några heller. Försökte att köpa fröer till dubbla men icke. Vad bra att du hittade till sist. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Nästa säsong ska jag banne mig ha Lisor på balkongen! Hade massor på 70-talet och de blommade fantastiskt bra på norrsidan. Somliga blommor faller i glömska. Skriver upp dem i min trädgårdsbok nu. Men stora bokstäver.
    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Jamen det är en fin blomma! jag vet! Lite underskattad! Blommar flitigt :)
    Ha en skön söndag nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Oh inte finns de på mina växt shoppar heller, dem hade jag alltid förr. Vita eller rosa, gärna dubbla, men har inte sett dem på länge. Så nu blir det alltid lobelia, gärna lila och vit med njurvinda, snöflingor och eller minipetunior i en mörklila eller rosa färg. Mini penseerna är alltid de som landar först i mina krukor. En återkommande växt är stjärnöga den finns i så många olika färger. Kul att du hittade Lisor. De är verkligen flitiga.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  5. Vissa blommor är verkliga klassiker och de är troligen det för att de just är så vackra.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!