måndag 25 augusti 2014

Inte bara vackert

I går kunde jag bocka av en hel del som jag hade på min lista. Bland annat det som nog kandiderar till att vara den tråkigaste uppgiften på året. Och som lämnar väldigt trista spår efter sig. Och stinker. Men som gett många sköna stunder, så länge det varade. Vad kan nu det vara...?
En skön kvällsbild över trädgården. Med nyklippt gräs ser det rätt fint ut tycker jag själv, åtminstone på håll när man inte ser allt ogräs...*fniss*
Nu backar vi ett steg. DÄR har vi anledningen till mitt gnäll. Poolen har jag fått ner. Jag skriver jag, för jag var tämligen ensam. Tänk att barnen lyser med sin frånvaro på ett helt annat sätt än när den skall sättas upp...
Inte är det vackert heller. Vare sig när den är uppställd eller efteråt. Jag försöker ju undvika att ha med poolen på bild, som den estet jag är tycker jag den förstör intrycket av en mysig trädgård... *ler* Men ja, den är skön och både jag och barnen har glädje av den! 
Ja, här ser ni hela eländet! Som sagt, den lämnar fula spår, ser ut som det varit en cirkus här! Vi har pratat om att anlägga en nedgrävd pool, men jag inser att jag i så fall behöver jag ta bort minst två träd och någon rabatt... Vill jag det?  Vill jag ha en pool som i alla fall 9 månader om året står där oanvänd, täckt med ett överdrag? Hur snyggt är det? Många funderingar är det. 

Trädgård är mitt stora intresse, och jag vill ha fint omkring mig. Och som sagt, på bloggen tar jag oftast kort från vinklar som "ser bra ut..."  Men vi är fler i familjen som skall trivas. Ibland gnäller mina barn över att det bara är jag som "får plats" i trädgården. Men jag vet inte jag...

Tar man kort från den här vinkeln ser man ännu ett stort schabrak, nämligen studsmattan. Sen har vi ju haft både lekstuga (står ännu kvar, men används numer till förråd) gungställning och sandlåda när det begav sig. Så jag tycker nog att trädgården har plats för dem med. Någon stor fotbollsplan får de däremot inte, och har i och för sig aldrig frågat efter heller, gudskelov!

Nu skall jag göra som jag brukar, rugga upp ytan, lägga på lite jord och gräsfrö. Det brukar ta ett tag, men sen blir det gräs igen, och lagom till det är dags att sätta upp den igen nästa år, finns knappt något spår kvar!

5 kommentarer:

  1. Jag förstår ditt dilemma. Man vill ju att alla i familjen ska trivas men ändå ha det fint i trädgården. Men jag funderade när jag såg dina bilder, kan man inte göra en så där fin stenläggning som du har vid utemöblerna även under poolen, då har du snyggt även när poolen är nerplockad och slipper så nya gräsfrön varje år. Då kan du bara sätta ut snygga krukor med höstfägring på sensommaren och njuta av blicken. Som sagt, bara en fundering, det kanske inte går att ha sten under poolen, det beror väl på materialet undertill antar jag. Ha en riktigt skön vecka/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Oj vad jag känner igen mig i det här:) Även här finns det olika synpunkter på vad en trädgård ska innehålla och jag är väl närmast belagd med grävförbud just nu... Så jag riktar in mig på befintliga rabatter nu, medan jag smider nya planer i lönndom, klara att plockas fram när rätt tillfälle ges :) Planera är ju också kul som tur är!
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Här har barnbarnen gungställning, lekstuga, fotbollsplan och en massa annat, men studsmattan tröttnade jag på att se förra året så nu är den på tippen! Nästa trädgård ska
    bara bli min egen och så får vi hoppas på att det finns en lekplats i närheten.
    Din trädgård är vacker ur alla vinklar!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  4. Vet precis hur det "doftar"efter poolen,kände det när sonen,plockade ner sin ,(inga angenäma dofter).Din trädgård är så vacker,tvivlar på att du har några "fulhörn".
    I skåne har vi haft sommarvärme idag,så hösten får vänta lite till.

    Ha det gott.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  5. Jag tror många känner igen sig. Det som känns helt underbart och så ljuvligt vackert för en trädgårdsmänniska kan helt enkelt vara grönt för en annan och bra yta för att spela fotboll. Kram Zinnia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!