torsdag 12 juli 2018

Vatten

Jag tänkte jag skulle skriva ett inlägg om vatten. Detta högaktuella ämne, vattenbrist över hela (?) landet, sån brist att till och med djur snart behöver nödslaktas för att det inte finns foder tillräckligt...  Något vi har varit förskonade ifrån här uppe i Norden, men som nog är vardag i många länder runtom på vår jord. Men även vi är i händerna på och beroende av moder jords resurser, trots att vi lever i en sån datoriserad värld... Man kan kanske tycka att det skall kunna (upp-)finnas något system som tar tillvara resurserna som finns på ett bättre sätt. Men vad vet jag, jag kan inte sånt... 
Samtidigt på en annan plats på jorden, har 12 pojkar och dess tränare suttit instängda i en grotta i Thailand, där det är regnperiod och ett monsunregn blockerade utgångarna. I fjorton dagar... Så fantastiskt skönt att alla är ute och verkar välbehållna... men vilket trauma...
På lördag inträder bevattningsförbud på hela Gotland. Senare än jag trodde, eftersom det inte har regnat sedan i april (?) men den regniga hösten gjorde väl att nivåerna har hållit sig bra fram tills nu. Men det är torrt, torrt överallt, och det kommer inte förslå långt att vattna med kanna, så det känns lite deppigt, nästan som att min trädgårdssäsong liksom är över... För något regn är inte utlovat inom de närmaste 10 dagarna i alla fall. Det kanske är fånigt att deppa för sin egen del, när det finns långt värre konsekvenser av vattenbristen än en vissen trädgård, men trist är det i alla fall! 
Avslutar med en av de vackraste vyer jag vet, en sol som går ner i horisonten, eller som det ser ut som, i vattnet... 
Önskar er en fin kväll, och att vi snart får regn! 

2 kommentarer:

  1. Ja tänk så torrt det är. Vi fick några ynka droppar idag knappt synbart men ändå. Glad för varje droppe. Härliga bilder. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen tummarna att det snart blir regn i lagom dos så att gräset växer och det går att torka det. Ha en fin dag.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!