tisdag 18 augusti 2020

Som ett extra rum

Jag har verkligen njutit av min altan/terass/uteplats (vad säger man egentligen när det är brädor så här direkt på marken?) nu i sommar. Det blev jättebra med nätet, så skönt att kunna ha öppen altandörr, så att katterna kan gå ut och in och jag kan få frisk luft! 

(ser nu att prydnadsgrodan ställt sig med ryggen mot... kanske blev sur för nåt?)

Några funkior hade jag med mig från huset, samt en mörk kärleksört som jag fått av en kompis en gång för några år sen, och som aldrig hann hamna i nån rabatt i huset. Och det är ju i och för sig fint att ha perenner så här i krukor också. Den här stora funkian i hinken är en Francee, och den högg jag av en bit av lite i sista stunden när vi flyttade, tog väl en fjärdedel av den stora fina jag hade vid stenuteplatsen. Och den är redan så här stor! 
Den här i hörnet är min favorit Patriot, och den har stått i kruka i flera år. Borde plantera om den eller ut i en rabatt, för den börjar minska i omfång. De blir väl så när jorden utarmas till slut i en kruka. Den till vänster är en nyköpt i år, det är en blåfunkia El Nino

Här på symaskinsbordet är det lite trångt, men det måste det vara, så inte katterna får för sig att hoppa upp och vidare upp på planket... 

Min fina Mårbacka som jag haft  i så många år, fick en liten frostknäpp i våras, och det tyckte den inte om! Den ser nästan lite uppstammad ut, och först nu har det kommit knoppar i den! Men den överlevde i alla fall... 
Eller knoppar och knoppar, här en helt nytagen bild för nu har den börjat blomma (ibland kan jag vara lite seg med att lägga ut inlägg som jag fotat...😏) 

Det här är verkligen som ett extra rum, här äter jag mina måltider, sitter och läser eller bara är. Frukost blir det i skuggan, för det är skugga fram till ca 12-tiden, och sen är det sol fram till kvällen. Blir väldans varmt på eftermiddagen, men som tur är har jag markis, annars hade det inte gått att vara här. Och visst, riktigt varma dagar går det knappt ändå, trots markis.

 Fler än jag som trivs här.

Som kompensation att de inte har gräsmatta att gå på fick de en liten kruka med gräs i, i alla fall. 

En blomstertobak som från början hade en kompis men den ena har vissnat, så det ser lite snett ut i krukan.  

Min utsikt när grinden är öppen. Men det är den aldrig för ni ser ju till höger varför... nu fick jag vara snabb och stänga igen butiken! 
Avslutar med en kvällsbild i sol. Men i skrivande stund öser regnet ner! Underbart, vi har ju inte fått nåt regn på jag vet inte när? Det är så torrt, och idag har det varit typ årets varmaste dag, så detta är väl ett åskregn, som tyvärr säkert tar slut lika fort som det kom... 

4 kommentarer:

  1. Tänk så bra det ordnat sig för både matte och katter!

    Ha en fortsatt fin kväll och njut av det regn som behagar komma.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Däck...trädäck kallas en altan på marken. :)
    Jättefint och mysigt har ni !
    Supersöt kisse också 😍

    SvaraRadera
  3. Du har fått det så mysigt på din altan. Och det var tur du var snabb att stänga, ser hur misse är på språng till höger i bild. Och så fina dom är dom gamla symaskinerna. Mamma hade en gammal Huskvarna, ångrar så att jag inte tog reda på den. Lyckliga du som fick lite regn. Här har det inte kommit en droppe på säkert fyra veckor eller mer.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Jamen så praktiskt och fint också! Mysigt där på din altan, förstår att du trivs där...
    Ja värmen ja...men idag är det mulet TACK OCH LOV!
    Kramis från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!