tisdag 10 november 2020

Klar för vintern!

 Så var även jag klar i trädgården inför vintern. 

Rosen som jag klagade på (hade beställt rosor från Flora Linnea, och en var avbruten på två ställen), har jag fått en ny och fin med posten, och den är planterad och klar, skönt! Den rosen som jag satte för ett par veckor sen, har redan fått "ögon". Tror den att det är vår månne? 

Annars var det inte så mycket städning inför vintern, mer än att jag klippt gräset en sista gång, räfsat lite löv, samt fått undan på uteplatsen. Vissa saker fungerar ju inte som det gjorde när jag bodde i hus, med bodar på gården, och altantak som skyddade trädgårdsmöbler och alla perenner i krukor, som jag alltid satte mot husväggen under taket, och så var det liksom klart. Men hur sjutton skulle jag göra i år, här finns ju inget tak? Och hur skulle jag göra med allt annat som står på altanen, mitt stora träbord och fåtöljerna med mera? 
Jag har ju katter, som numer får vara ute på uteplatsen, så det gäller att tänka och inte ställa ett bord för nära planket, så att de får för sig att hoppa över... 

Jag fick helt enkelt lägga ner mitt stora träbord på "kant", sen la jag en frigolitskiva intill bordet på golvet, där jag ställde krukorna, och så klädde jag in alltihop som ett paket med presenning. Det blev inte vackert, men då skyddar jag både bord och perennerna från väta. 

Det får ni inte se någon bild på...😆 Men nåt som faktiskt är vackert nu, är den ryska martornen som jag planterade i början av hösten. Den skall väl blomma juli -  september men den blommar alltså nu... 

Malepartus är ännu fin. 

Och en liten stjärnflocka kämpar tappert! 

Sen fick jag med nöd och näppe in mina två fåtöljer i förrådet, efter att en snäll person hade hjälpt mig med att få bort "snickarbänken" som var väggfast inne i mitt förråd. Kändes så skönt att få in dem, de lär ju annars bli förstörda att stå ute en vinter till... 

Men lite pynt finns ännu kvar på uteplatsen. 


6 kommentarer:

  1. Løsninger finner man alltid! Fine planter å se hos deg ennå.
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  2. Gillar ditt fina pynt på symaskinsbordet. Ja det gäller att hitta lösningar på allt. Vi har garaget fullt plus två bodar. Kanske tid att hyra in en container. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ja det gäller att vara påhittig :) Jag brukar alltid tänka varje höst - hur mycket grejer kan man ha UTE??? Det tar dagar att plocka in! Garage och förråd är nu fulla och det kommer ju en vår när allt ska UT sen igen - härligt!!!!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Sy fint på din symaskin, gillar det!
    Skönt att var förberedd inför vintern.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Det gör ju inget att det inte ser vackert ut, bara det fyller sin funktion, vilket jag är övertygad om att ditt "presenningspaket" kommer att göra. Martonen är väldigt fin och bilden på stjärnflockan är riktigt fin. Blommorna liksom svävar. Visst är det ändå skönt att göra klart inför vintern. Jag har lövräfsning kvar. Ska nog ta mig en sväng imorgon.

    Ha en fin fredag och helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Åh så fint det blev på ditt bord - och att du fortfarande har blommor!? Här är det bara trist brunt.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!