lördag 16 januari 2021

Lakritsbollar

Om vi nu skall byta fokus, från tulpanerna... 
...till det där smarriga som ligger på fatet... Så kan jag meddela att de var väldans goda! Och inte speciellt onyttiga heller faktiskt! Snarare nyttiga 😏 Här är receptet om någon vill prova!

18 dadlar
1,5 dl kokosolja
3 msk kaffe
5 dl havregryn
1 msk kakao
3 msk lakritspulver

Kärna ur dadlarna, och kör alltihop i matberedaren till en smet. Rulla till bollar som sedan rullas i kokos! Tycker man inte om lakritssmak (om det nu ens är möjligt?!?) så kan man utesluta det och istället ta ett par matskedar kakao till. 

Här är underbart väder, snö och någon minusgrad! Äntligen lite vinter på riktigt!

8 kommentarer:

  1. Åhh jisses vad gott. Här ska det bakas lite bröd till kvällens soppa. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Låter gott och jag har två varianter av lakritsessens i kylen - en söt och en salt...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Wow, vad gott det ser ut!
    Jag har tyvärr inte hittat lakritspulver här i Wales och nu i lockdown köper man bara det man vet vad det finns någonstans och sedan fort ut ur butiken. Kanske kan man ersätta det med någon annan god smak.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. MUMS! Dessa bollar måste jag testa! Lakrits och tulpaner kan man inte få för mycket av :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  5. De bollarna såg väldigt frestande ut. Och lakritspulver finns i skåpet...
    När jag tänker efter så är det bara dadlar som inte finns hemma, så det ska jag skriva upp på inköpslistan.
    Fortsatt skön söndag! /Birgitta

    SvaraRadera
  6. Delicious ! I would love to try your recipe!
    Greetings

    SvaraRadera
  7. Och om man inte tycker om dadlar då, haha? Då får man göra några andra bollar.
    Ha en fin vecka.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  8. Idag fikar jag med lakritsbollar :) och länkar till dig i bloggen.
    De blev mycket goda! /Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!