tisdag 9 mars 2021

Egen deo

Jag har i många år använt mig av en en jättebra deodorant, den är ekologisk och innehåller inte en massa farliga ämnen. Den visade sig också funka till och med bättre än en vanlig traditionell deodorant, tyckte jag.  Jag skrev om det för flera år sen, i det här inlägget. 

Men så en dag för ungefär ett år sedan var den tillfälligt slut i affären där jag handlar den. Och de väntade heller ingen leverans på några veckor... Hm, vad göra? Jag kan liksom inte klara mig utan den!? Ville ju inte gå tillbaka till vanliga deodoranter, tycker ju som sagt var att den här håller mycket bättre! 

Så jag gjorde så som man gör nuförtiden, jag googlade! Och fann flera olika recept på egengjord deo. Jag kollade också med ingredienserna på den sorten jag använt mig av och fick ihop ett recept som funkade minst lika bra! 
Receptet är väldigt lätt: 

Lika delar kokosolja, majsstärkelse och bikarbonat. 
Samt några droppar Tea Tree Oil. 


Smält kokosoljan, blanda i det andra och häll upp på små burkar. Låt stelna. 




Jag använde mig av smak- och doftfri kokosolja, så man slipper lukta kokos. 

Vilken tur jag hade sparat några burkar... ja, den som spar den har! Men det går ju förstås att använda vilka burkar som helst! 

Sen tar man alltså en klick, stor som en ärta ungefär, och smörjer in under armarna. Ibland får jag "eftersmörja" lite efter en liten stund innan jag sätter på mig kläderna, men sen så håller den mig torr och luktfri hela långa dagen! 

Och sen ett år tillbaka gör jag alltså min egen deo. Kan säga att jag sparat en hel del pengar på det....!

4 kommentarer:

  1. Men så smart. Ja varför inte. Man kan ju alltid testa. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. I also make yogourt. I can’t find the translation on your blog?

    SvaraRadera
  3. Förra inläggaren har nog missförstått vad du använder receptet till..... *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt! Har inte hört talas om egentillverkad deo tidigare.
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!