tisdag 6 juli 2021

Små glädjeämnen

Obs. Inlägget kan innehålla spår av gnäll. 

Jag påbörjade ett inlägg igår -  men det blev så gnälligt så jag avbröt... Jag har ju semester och borde väl vara nöjd och glad, men den här värmen gör mig nästan personlighetsförändrad... Jag orkar INGENTING... Allt är bara jobbigt, det finns ingen energi och kreativitet kvar. Och så får jag dåligt samvete för jag hör en inre röst som säger "man skall inte gnälla på värmen..." Men vem har bestämt det förresten?! Jag kan i alla fall ärligt säga att jag inte gnällde över den kalla våren, den tyckte jag var skön! Och jag kan inte minnas att jag gnällde i vintras heller? Och i höstas -  då njöt jag minsann! Så nej, alla tycker faktiskt inte om sån här värme! Så, nu vet vi det! Och nu blev det gnälligt ändå... Sorry! 

Nu fokuserar vi på de små glädjeämnen som finns istället! Jordgubbar - söta härliga gotländska jordgubbar! 

Fil med hemgjord müsli och jordgubbar till lunch. Som blir extra gott ur tallriken Blommor, av Stig Lindberg, som jag budat hem på Tradera.  
Och i går regnade det äntligen! Här är ju så torrt (gnäll) men igår regnade det - och jag njöt! Det var ett regn som varierade mellan "stilla sommarregn" och "kraftigt regn", och resultatet blev 29 mm i min vattenmätare! 

Och skogspromenader! Bästa! Jag har ju en liten bit att gå innan jag kommer till skogen, och det kan vara en pärs i den här värmen (gnäll) men väl där - så omfamnas jag av skogens svalka. Pulsen går ner. Jag tar alltid av min hörlurarna när jag kliver in i skogen, så att jag kan känna in hela skogen med alla sinnen, ja, nästan som Ernst skulle ha sagt, men med skor på då förstås... Ljudet av fåglarna, den svala luften som omsluter en, doften... och efter regnet som var i går var det som en extra present... 


Nu är det inte en jättestor skog jag har tillgång till just i mitt närområde. Den är egentligen mer som en liten del av min promenadslinga. Men idag när jag gått igenom skogen, så vände jag och gick tillbaka igen, så då blev det i alla fall dubbelt så lång bit! 

Och så böcker! Har redan läst fem böcker den här semestern, ja, det är ju vad jag orkar göra i princip (gnäll). Senaste boken Jag kan ha fel, av Björn Natthiko Lindeblad, kan jag varmt rekommendera. En bok som alla borde läsa, så mycket klokhet på 198 sidor. 

Och med det borde jag ju avsluta med några tänkvärda ord. Men icke - nu börjar det bli varmt igen, och min hjärna börjar varva ner... Så jag drar mig bara tillbaka.... På återseende! 

4 kommentarer:

  1. Samma här! Gnället är befogat! Jag blir bara arg och irriterad bakom mina fällda persienner. Och jag har slutat gnälla över vinterkylan. Då kan man klä på sig. Och andas. Nu kan man inte ens ta av sig eftersom man närapå är naken. Suck.
    Lustigt att du visar din promenadstig, jag har just bloggat om min promenadväg. Inlägget kommer i morgon. Och beträffande Björn Natthiko Lindeblads bok så är det två före mig på tur på bibblan. Ser mycket fram emot att ta del av den fina mannens klokskap.

    Efter förmiddagens regnskur skiner solf-n igen... säger en som närapå aldrig brukar svärord. Utom när de är befogade. Grr...

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så skönt att höra att jag inte är ensam om att inte må bra i värmen. Jag blev riktigt glad av ditt inlägg, att hitta en själsfrände :) Jag klagar aldrig heller ... man har ju alltid fått höra att "man ska inte klaga nu när det äntligen blivit sommar och varmt". Men närmare 30 grader och molnfritt dag efter dag blir för mycket. Imorse vaknade jag i varje fall till regn och föregående natt kom också välbehövligt regn. Såg riktigt hur glad naturen blev. En som inte heller gillar värmen är Lucy. Vi håller till på nedervåningen där det i varje fall är lite svalt, det är bra med sutteränghus :)
    Ja, ja ... nu fick jag gnälla lite tillsammans med dig. Tack Gunilla :)

    Kram och fortsatt fin vecka till dig!
    Anita

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara stigar! Både promenadstigarna och Stig-tallrikarna. :-)
    Här har du en till som gnäller i värmen, men allra mest när det är för kvavt om nätterna. Outhärdligt... Men idag har vi också fått en regnskur, så nu är det iallafall lite mindre dammigt och lite mer syre i luften.

    Kram från Skåne!

    SvaraRadera
  4. Många har säkert problem med värmen i Sverige.
    Det är lika varmt eller varmare här hos mig i södra Spanien, men man är van att leva efter värmen här, man har AC, pool, siesta och äter middag vid 9-10-tiden på kvällen. Gör promenader på morgonen och sedan söker man skugga. De svenska vanorna fungerar inte i värmen. Tycker dock synd om de som behöver jobba ute i denna värmen. Man lär sig att leva efter värmen och är inte ute i solen mer än nödvändigt. Stor skillnad.
    Tänk sydländskt även i Sverige nu, så blir det lite lättare i alla fall, hoppas jag.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!