fredag 30 juli 2021

Hortensior i regn


Så kom då det efterlängtade regnet. Och det med besked. 15 mm och det är väl kanske inte övermycket på en dag, men det kom ju i skyfall och rejält blåsigt var det också... Inte optimalt för stora tunga växter som till exempel hortensia... Bilderna är tagna före regnet. Idag när jag kom från jobbet så låg min vidjehortensia ner, och flera stycken var avbrutna, så de fick ju snabbt komma in in vas, en fredagsbukett helt enkelt. Har ju gått och sneglat på min fina buske och tänkt att det vore lite fint att ta in i vas, men känt mig lite snål, den är ju vackrast där den står. Men nu så fick jag en bukett, vare sig jag ville eller inte... Hoppas resten repar sig. 

Min andra uppstammade hortensia, låg nästan ner på backen, alltså hela lilla trädet! Hoppas och tror dock att den inte var avbruten på stammen, utan "bara" att rotklumpen inte orkat stå emot vätan och blåsten. Nu fick jag snabbt rusa ut och staga upp den och binda den åt alla håll och kanter. 

Nu tar vi helg! Trevlig sådan önskar jag er! 

5 kommentarer:

  1. Tråkigt när blommorna förstörs, men bra när man kan ta in buketter.
    Ha en fin helg du också.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  2. Regnet behövs men det är synd när fina blommor förstörs. Min vidjehortensia ligger också halv ned på gräsmattan. Får ta in några som du gjort. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ja vilket skyfall sen! Den däckade min hortensia helt! Det blev en söt bukett på bordet...
    Ha en fin lördag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Tufft för växterna med dessa skyfall, men å andra sidan behövs ju regnet. Här var det alla sommaraster som nästan låg slickade med sina tunga pompomer. Klippte av och sålde till blomsterbutiken. Skönt med lite inneväder efter all denna värme.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Tråkigt med Hortensiorna efter regnet, du har njutit av dina i blom. Har tre buskar men ingen har börjat blomma ser inga knoppar ännu. Förstår att det tar emot att börja jobba, själv är jag ju "vardagsledig" (men jobbar lite och har fullt upp). Det brukar ta en eller två veckor sedan är det som vanligt, du kan säkert ta några nattliga dopp innan det är höst.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!