torsdag 8 juli 2021

Tips för att överleva värmeböljan

Ja, jag fortsätter på detta heta ämne, nämligen värmen. Jag har nämligen kommit på några små saker som förenklar livet något i alla fall. Eller, jag kanske inte har kommit på dem själv, men nåja, här kommer i all fall några tips till er, som liksom jag, inte riktigt står ut! 

Ha alltid två flaskor kallt vatten i kylen. Två, därför att när en flaska just är påfylld så tar det ju en bra stund innan den blir kall. Jag har ett system, så att jag alltid vet vilken av de två flaskorna som är kallast, nämligen att jag alltid ställer den just påfyllda längst bort i kylskåpsdörren. Detta fungerar bara om man har hela familjen med sig på tåget. Jag kämpade i många år, och har mången gång mötts av två snart urdruckna flaskor = avsaknad av riktigt kallt vatten de närmaste timmarna... Dessutom spar man vatten, för skall man ta vatten direkt ur kranen så behöver man ju låta det stå och strila en stund för att det skall bli (någorlunda) kallt, och det är ju dumt! 

Ha is i frysen, som alltså kyler ner vattnet ännu mer! Gott! (nu vet jag att det finns folk som föredrar lite mer rumstemperarat vatten, men den skaran tillhör alltså inte jag). 

Nerdragna persienner är jag normalt "allergisk" emot, men när det är så här varmt är det tyvärr ett måste, för att hålla värmen ute så gott det går. Jag införskaffade till och med en mörkläggande rullgardin till mitt sovrum häromdagen, för att stänga ut värmen ännu mer! 

När vi ändå är inne i sovrummet så kan vi stanna där en stund, för det är ju ändå nätterna som är svårast... För det första så bytte jag ut mitt fluffiga duntäcke häromdagen, till ett tunnare sådant. Ja, jag fattar inte varför jag inte gjort det tidigare? Men ibland tar det tid... 😏

Och fläkt! Eller fläktar rättare sagt. I år har jag nämligen införskaffat två fläktar till, så nu har jag tre fläktar i sovrummet, ja, det går aldrig att överdosera svalkande luft! (och ni ser ju, det finns fler som njuter!)

Och det sista, häromdagen hittade jag ett tips som jag nu har provat - lägg en vetekudde, ni vet en sån där som man värmer i micron - i frysen istället, och ta sedan fram den lagom till sängdags, en härligt sval kompis i sänghalmen minsann! 

Nej, förresten, en sak till som jag alltid gör innan jag går och lägger mig när det är så här varmt. Tar en dusch! När jag bodde i huset brukade jag och tjejerna ta ett svalkande dopp i poolen vi hade om somrarna, och de sista åren i badtunnan istället, precis innan vi gick och la oss. Man känner sig sval och skön och kan då lättare somna! Numer har jag ju inget att doppa mig i, men en dusch har ungefär samma effekt! 

Så, det var det. Och har ni något mer tips så dela gärna med er, jag tar tacksamt emot! 

Med vänlig hälsning

En svettig bloggerska

6 kommentarer:

  1. Exakt så vi jobbar mot värmeböljan. Flaskor i kylen och neddragna persienner. Ett måste. En och annan fläkt viner också. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Visst måste man ha persiennerna eller rullgardinerna nerdragna just nu. Vi skaffade 2018 (en varm sommar också) svarta rullgardiner att ha för vardagsrumsfönstren på UTSIDAN. Vi har vita på insidan, men det blev för ljust när vi skulle titta på bilrace på dagarna, alltså blev det svarta och just nu är dom nere dygnet runt.....
    Sen har vi en sån där mindre (inköpt begagnad för 12-15 år sen) i sovrummet och så har vi luftvärmeaggregat på verkstan som alltså går att ställa om från värme till kyla. Alltså öppnar vi alla dörrar emellan och så kör vi igång nån timme. Underbart skönt.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Vi öppnar fönstren (med myggnät såklart) på kvällen när temperaturen ute blir lägre än inomhus. På morgonen stänger vi igen och vi håller alla fönster och dörrar stängda så gott det går under dagen. Tanken är att fylla huset med sval luft under natten och hålla kvar den på dagen samtidigt som den varma luften hindras från att komma in. Det funkar förvånansvärt bra, det tråkiga är att man inte kan ställa upp dörren på vid gavel ut mot trädgården på dagen...

    SvaraRadera
  4. Det där med vattnet är ett måste ... två fyllda flaskor här också i kylen. Lite citron i vattnet känns uppfriskande. Brukar ta från flaska och droppa direkt i vattenglaset. För övrigt gör jag samma som du och har inga mer tips att komma med ... förutom att jag brukar, precis innan jag lägger mig, gå ut och sätta mig på altanen och svalka av mig. Kvällsluften är ofta frisk och skön om man står ut med myggen. Här är det nämligen ett riktigt myggår. Just det ... tack för tipset om vetekudden ... ska testas!
    Idag är det mulet och relativt skönt. Lugnet innan stormen ... nästa vecka spås 30 grader ...

    Kram och fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
  5. Tacksam för alla dina skönt kyliga tips :) Ja denna vecka trodde jag att jag skulle smälta bort ett tag...och sova, ja när sov man gott sist? Skönt med sommar men denna värmebölja har varit lite mastig...
    Ha nu en skön lördag! Njut i skuggan!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Bra tips!
    Jag har skrivit lite om samma ämne, hur man överlever värmen i Spanien.
    Ta det lugnt i värmen!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!