lördag 21 augusti 2021

Och i krukorna har jag...


...som vanligt inte haft så många sommarblommor, utan mest lättskötta perenner. Som funkia, bästa perennen att ha i krukor! Fina hela säsongen, kräver inte mycket, kan stå i krukan året om, det är min melodi det!
Jag hade med mig några stycken från min förra trädgård, och i  höstas delade jag på ett gäng, och fick ett antal krukor till. Nu börjar det snart bli lite trångt på min altan, men har ju tänkt plantera ut några stycken sedan på min framsida när jag (så småningom) skall ändra där. 
 
Här två av de delade. 
Här en till funkia som jag köpte i fjol, samt ormbunke från huset som ännu inte heller kommit i jorden. Och ett palettblad, fina att ha utomhus på sommaren. 
En mörkbladig kärleksört som jag fått av en kompis för många år sen, och i år har den verkligen tagit sig! 
Men några sommarblommor måste en ju ha, och för mig är Flitiga Lisor ett måste!  Den är så enkel och okomplicerad. Fyra små plantor växer och fyller ut en kruka snabbt, och sen vill den ha vatten och näring bara, ingen rensning av blommor krävs! Den fin hela sommaren, ända fram tills frosten kommer. Och det är ju både för- och nackdelar... Nackdelen är att jag om några veckor vill ha lite höstfint i krukorna, och det är ju sorgligt att göra sig av med ännu fina blommor.... 🙊 
Två sommarblommor till har jag haft denna sommar, Stjärnöga (eller Afrikansk marguerit som den också heter) som är planterad i den stora krukan, och Heliotrop med lila väldoftande blommor. Den lilla svarta krukan innehåller Kantnepeta, som ju är perenn.  
Stjärnögan är samplanterad med årets perenn, som var en nyhet för mig. Allium Hybrid Millenium

Just det, några Mårbackor har jag ju med, men de blev aldrig riktigt fina i år, men nu blommar de i alla fall...  
Några till funkior i hörnet, samt ett körsbärsträd som jag också hade med mig hit, och som jag hoppas få ner i jorden någon gång, men jag väntar ett tag till. På bordet finns lite av varje, bland annat taklök, Heuchera och en till kärleksört. Mest perenner alltså! 





6 kommentarer:

  1. Det är så fint i dina krukor. Smart att ha perenner i en del. Har aldrig testat men varför inte. Den mörkbladiga kärleksörten blev jag riktigt avundsjuk på. Ha en skön söndag. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt fint ut i dina krukor. Riktigt fin Allium, den har jag missat.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvaraRadera
  3. Perenner gör sig väldigt bra i kruka och ger oftast ett längre resultat. Jag tittar på sommarblommorna nu och en del börjar krokna. Sista bilden - krukan som den vita kärleksörten står i... ..så fin :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Krukor är min melodi också! Såå fint att ha funkia i kruka, smart och snyggt!!
    Härliga bilder och alltid lika kul att kika in till dig...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Så många fina hostor du har! Här är inte hostorna fina alls, sniglarna har haft kalas. Rådjuren har ätit upp alla flox och även kärleksörten. Men jag är så sällan i trädgården så jag har knappt märkt något. Men ibland blir det en sväng och jag såg förödelsen här om dagen när jag skulle klippa avenbokshäcken. Sommarblommor har jag inte en enda. Hos mig är altanen full av ätbart plus mina kamelior som står ute under sommaren. Snart dags för dom att flytta in i uterummet. Men först måsta alla chili och paprika skördas och det har jag enorma skördar av. Härligt!
    Ha nu en fin tisdag och fortsättning på veckan!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Så fint du har det i dina krukor.Det är en riktigt smart idé att ha Funcia i kruka och de håller sig fina och kommer tillbaka till våren igen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!