söndag 20 februari 2022

Renovering på gång

Efter en längre tids stiltje på renoveringsfronten är det äntligen dags att kavla upp ärmarna... Och det som skall renoveras är golven på min övervåning, samt så skall det tapetseras i ett av rummen uppe, samt färg och tapeter i trappan och hallen uppe. 

Jag har tänkt på det här ett tag, och var faktiskt på gång med golvläggare redan i augusti. Men så började Elsa att löpa och resten är historia, en kattungekull kom emellan, och jag kunde inte ha golvläggare här när hon skulle ha ungar. 

Men nu så, nu har golvläggaren varit här och tittat och mätt, och golv är beställt. Nu är det ju rätt så många veckors leveranstid, och i väntan på det har jag börjat måla dörrfoder samt dörrarna här uppe i hallen, de var mer gula än vita. Men tapetsering är ingen ide att göra innan golvet och golvlister är på plats. 

Men jag kan börja fundera på tapeter och färg... Så svårt ju! Och här i trappan måste jag bestämma mig om jag bara skall tapetsera en fondvägg, som det är nu, eller om jag skall tapetsera två av väggarna, och i så fall vilka, till höger eller till vänster? Eller alla väggar? Det beror ju på vad jag väljer för tapet, en lugn tapet kan man ha på alla väggar men väljer jag en mer "häftig" dvs stormönstrad variant nöjer jag mig med en eller två väggar. Om jag väljer den vänstra härifrån sett, så kommer den tapeten även att synas nere i vardagsrummet. Tyck gärna till om du har en åsikt...! ;) 

Svårt, finns ju så många fina! Här är några favoriter:

Hade jag gjort den här renoveringen under det första året jag bodde här, hade den här tapeten, Anemone från Midbec, med all sannolikhet suttit där nu. Och den är ju väldigt härlig, men det finns ju många andra fina också!  

Strawberry Field från Boråstapeter. Den har en retrokänsla som skulle passa husets ålder. 

Och pratar vi retro så har Boråstapeter även den här, och den heter också just det,  Retro. 

Men så är jag väldans förtjust i William Morris tapeter, till exempel den här, Golden Lily! Alltså -  den bara måste jag ha någonstans. Hamnar den inte här i trappan så vill jag ha den i hallen nere, när jag väl gör om den. Kanske lite för mönstrad för ett rum man vistas i, men i en hall tror jag stenhårt på den!  

Och så denna då, också från William Morris, Pure Honeysuckle & Tulip, också fantastiskt fin, och kanske lite lugnare. 

Eller skall jag gå på ett mer "säkert kort"? Den här som vi hade i huset och som var en favorit,  Ralph Lauren Lóasis Pearl Grey. Den är jag ännu väldigt förtjust i, och det är en tapet som inte syns så ofta, som vissa andra, som typ Morristapetern... Men nej, jag vill nog ha något jag inte haft förut. 

Ja, ni ser, det här kan man vända och vrida på, mer än en gång... ;) 

5 kommentarer:

  1. Det er så mye lekkert en kan gjøre om en vil endre litt på et en har. Egentlig skulle e hatt dobbelt så stor plass og utømmelige mengder med penger så en fikk alt en har lyst på. En blir liksom aldri ferdig, for ideene popper opp fortere en man rekker å sette de ut i live.

    SvaraRadera
  2. Full rulle hos dig. Phuu jag blir matt bara jag tänker på renovering även om det är roligt. Alla tapeterna du visar är fina. Jag kan inte välja men tycker att strawberry Field är bra läcker. Lycka till. Det kommer bli jättefint vilken du än väljer tror jag. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Så kul att du ska renovera igen. Gillar ju att läsa om dina renoveringar :) Alla tapeter är snygga. Retro från Boråstapeter känner jag igen, undrar om vi inte tittade på den när vi höll på med köket. Är ju lite förtjust i retro men även i William Morris. Men WM börjar synas överallt nu. Strawberry Field är också väldigt snygg ... Roliga beslut du har framför dig.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Det är alltid kul att få lite nytt. Den enda tapeten jag INTE gillade var Retor. Påminde alldeles för mycket om sånt man såg/hade när man var ung. Har svårt för allt i retrostilen.....
    Själva försöker vi få vårt tak renoverat, men företaget som vi tänkt att använda och begärt ett kostnadsförslag från (skickat bilder) har inte hört av sig - och det ger inte nåt förtroende direkt..... vi ska alltså bara ha vårt betongtak tvättat. Vi har massor med påväxt så det är inte längre tegelfärgat utan gråsmutsigt!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!