söndag 25 september 2022

Höst i krukorna

Så, då blev det lite höst även utanför min dörr, med ljung och kål, och en alunrot i bakkant, som jag faktiskt har i en kruka året om. Men på hösten gör de sig extra bra tycker jag. 


Här på lilla bordet valde jag därför att köpa en liten alunrot också, och så några små pumpor..

På dörren lyxade jag till det med en höstkrans. Som jag inte kan skryta med att jag gjort själv, det fick bli en köpekrans. 


På altanen på baksidan, bytte jag bara ut en sommarblomma på symaskinsbordet, mot en ljung, så var det höst där med. 

Idag hade jag tänkt mig en trädgårdsdag. Klippa gräset, höstgödsla och peta ner ytterligare fler vårlökar som kom på posten igår. Men nu hade min gräsklippare gjort sitt tydligen, den var lögn att få igång. Det är en elklippare, som jag "ärvde" av de förra ägarna, så jag vet inte hur många år den har på nacken. Vi har grälat lite med varandra under sommaren,  men jag har alltid fått sista ordet, om jag har hållit sladden i exakt "rätt" läge så har den startat... men så icke idag.  Ja, ja, jag får väl kolla om det finns att köpa så här i slutet av säsongen, för jag behöver nog klippa ett par gånger till.

Men lökarna fick jag i alla fall ner, även om det var tröggrävt. Tycker ändå att det har regnat lite då och då, men tydligen inte tillräckligt, för det var torrt och hårt. Men skall det blir fint så får man väl kämpa lite.... 😏

4 kommentarer:

  1. Vad fint du gjort. Jag får lite ångest att jag inte ens tänkt tanken ännu. Men här blommar allt så fint i sommarkrukorna. Trist med gräsklipparen. Hoppas du hittar en bra och billig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så nydelig hage du har til tross for at det er høst. Høsten kom raskt i år, nå har det regnet mye de siste dagene etter noen dager med frost. Det er bare å nyte solskinnsdagene som var i helga med fjellturer. Jeg har også tømt drivhuset mitt for tomater.

    SvaraRadera
  3. Så fint du gjort! Kransen var jättefin och visst kan vi väl lyxa med lite färdiga grejer också. Jag har köpt ett par sorters ljung men har satt ut dem i mina surjordspartier. Har inte ork och sköta krukor just nu.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Så jättevackra höstväxter - jag skulle också gärna vilja sätta dit nåt fint vid vår ingång, men det fixar jag inte och inte vill jag be Rolle heller. När han igår på bloggen fick se vad jag tänkt köpa som födelsepresent så sa han ifrån. Han vägrade att vattna mer blommor. Det hade blivit så skönt nu när 90% av dom var insatta i växthuset - då slapp han iaf springa runt med vattenkannor på massor av ställen.....men en sån där fin krans skulle man ju helt klart kunna unna sig!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!