fredag 16 september 2022

Så redo för helg

Äntligen helg! Den här veckan har varit otroligt seg av nån konstig anledning. Kan det vara att dottern är utomlands och hemmet känns lite ödsligt? Är det regnet som strilat och vräkt om vartannat? Eller att jag haft ovanligt lite att göra på jobbet... Nåväl, det blev fredag till slut, och den var mer än välkommen. 

Och så har jag en stor vacker bukett blommor på soffbordet, som jag fick av syrran häromdagen, i "förskottspresent". Det var längesedan jag hade en köpebukett, det blir ju av naturliga skäl inte det på sommaren. Extra lyxigt känns det alltså med en sån härlig bukett när man kommer hem på fredagen. 

Jag googlade lite på Alströmeria, och namnet kommer tydligen från Claes Alströmer, son till Jonas, han med potatisen ni vet. Han var tydligen elev hos Carl von Linné och när han skickade fröer  av Alströmeria till Linné fick han dem uppkallade efter sig! Dessutom klassas den som en någorlunda miljövänlig blomma eftersom den kräver väldigt lite bekämpningsmedel när den odlas. Plus på det alltså! 

Önskar er en trevlig helg! 

3 kommentarer:

  1. Det var en riktigt fin bukett. Ja helgerna är välkomna. Känns skönt att vila. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ja helger är alltid välkomna!! Så fint du har det och vilken vacker bukett - färgen, wow!
    Kramar från Titti

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du tar upp Alströmeria.
    Jag har haft några sådana, så vackra.
    En av mina hemstäder är Alingsås, så både Jonas och Clas är välkända för mig och jag har skrivit om både Jonas Alströmer och Alströmeria.
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!