söndag 11 september 2022

Lite nytt och lite flytt

Nu lär det troligen bli för trångt här på framsidan, men jag kunde inte låta bli att fylla på med några nya perenner. När det är köp tre betala för två kan man väl inte gå förbi, eller...? 

Höstvädd tar ju ingen plats heller, så det fick det bli några stycken, både blå och vita. Har haft dem förut och gillar dem skarpt.

Sen blev det en vit Höstanemon, Honorine Jobert. Skall ju egentligen planteras på våren, för störst chans till övervintring första året. Men jag chansar, ingen minns en fegis heter det väl... ;)
En annan chansning jag gjorde i våras, var att sätta en kaprifol här mot planket. Det gick inget vidare, det var för skuggigt. Så kvarlevorna av den flyttade jag till baksidan och så hoppas jag den tar sig där.... Sån tur att det var rabatt på klängväxter nu då. Hittade en klematis, som tydligen kunde gilla både sol och skugga, så jag hoppas den kommer att trivas här bättre än kaprifolen. 
Eftersom jag inte litar på mig själv, att jag får den att överleva så sätter jag in en bild från nätet, så får vi se sen om jag kan  visa en från min trädgård sen. Den heter i alla fall Clematis Amber, och blommar i maj-juni samt kan även remontera senare. 

Aronian har fått svarta bär. 
Och Bronsbräken är väldigt fin nu!  
Gräset har växt till sig. 

Nu är jag egentligen sugen på att "hösta till det" lite i krukorna, men Flitiga Lisan är så flitig och blommar på som bara den, så det känns lite taskigt att ta bort den. Hur brukar ni göra? Jag har ju inte hur många krukor som helst, så jag behöver liksom byta ut  sommarblommorna när jag gör höstfint. Hm, alla dessa val man måste göra såna här dagar.... 


5 kommentarer:

  1. Ta tre betala för två när det gäller trädgårdsväxter är svårt att värja sig mot. Förstår precis. Din lilla trädgård börjar se ut som den oas du lämnat. Så prunkande. Älskar ditt Bronsbräken!
    Glad måndag på dig också!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det är tur att jag ännu inte kan gå ut i trädgården och plantera - för då vet man inte hur mycket man skulle komma hem med! Den där klematisen Amber var så snygg, den skulle man ju gärna vilja ha och perenner skulle jag behöva - och snygga höstkrukväxter får man ju aldrig nog av.....
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Så fint du gjort. Har provat ett antal gånger att plantera Höstanemone, men det lyckas inte. Fick några plantor förra året, de lever men ser inte några knoppar eller blommor. Klematisen Amber har jag, den är riktigt fin, den har inte blommat om hos mig. Jag låter sommarblommorna vara så länge de är fina, byter ut någon planta som ser risig ut. Har en hel del Zinnia i krukor, men de börjar se lite trötta ut. Köpte en hel del Hosta och Julrosor igår , nu skall jag ut och plantera.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Så klart man måste passa på .... när det är tre för två :)
    Alltså, Clematis 'Amber', vilken snygging. Håller tummarna för att den kommer att trivas i skuggan. Höstanemoner är ju dessvärre lite kinkiga. Den vita 'Honorine Jobert' har jag har haft men den försvann efter några säsonger. Hos mig trivs bara den vanliga rosa varianten men den blir å andra sidan som en tät skog och det gäller att hålla efter den.
    Och jag skulle nog behålla den superflitiga Lisan ett tag till ... den är ju så fin :)
    Nu faller ett välkommet regn här! Hoppas du får en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen fått det fint på framsidan!
    Ta tre, betala för två, svårt att stå emot.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!