söndag 4 september 2022

Sorg och glädje i dagarna fyra

De senaste fyra dagarna har det varit fullt upp, glädje och sorg, firande och avsked. I torsdags var jag på den fjärde (!) begravningen för i år. Tänker att det kan vara bra för i år nu? Pappas lillebror, min farbror begravdes. Det var så vackert, med ceremonin utanför kapellet, med havets brus i bakgrunden. Och sen var det ju ändå roligt att träffa kusinerna, det blir ju inte för ofta, speciellt de som bor på fastlandet. Konstigt ändå med vissa begravningar, det kan bli riktigt trevligt ändå, fast med ett vemod i grunden. 

För några veckor sedan var vi på en annan begravning, då i Gnisvärds strandkyrka, och nu i lördags var vi där igen, fast nu handlade det mer om glädje och framtidstro, eftersom det var dags för dop, för ett av systerbarnbarnen. Och om vi har tur kanske det blir fler dop i den kyrkan nästa år, kanske till och med två stycken...? Vi får se, men vi fick i alla fall glädjande nyheter efter dopakten...! 

Och däremellan, i fredags,  var det kalas för syrran som bjöd på födelsedagsfest, med mat och vin. 

Och i dag var det dags att fira igen, nu var det min svägerska som fyllt 65 år. Men det blev ett lite mer stillsamt firande med en fika på tu man hand. 

Dopfikat! 
Huvudpersonen och presentbordet. 

Från mig blev det ett äppelträd i dopgåva. 

Nu kan jag tänka mig lite vardagslunk ett tag, det vore inte så dumt faktiskt...😏 

6 kommentarer:

  1. Full rulle med andra ord. Vilken toppenbra doppresent. Vardagen kan vara rätt så behaglig ändå. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Glädje och sorg. Livet med andar ord.
    Toppenpresent, jag har också gett fruktträd i doppresent/ettårspresent. Och när äldsta barnbarnet fyllde ett år så planterade vi en liten lönnstickling tillsammans från vår dåvarande gård. Den har nu växt sig jättestor, blivit just det vårdträd jag såg framför mig. Ettåringen är numera 30 år och har eget boende... med en ny liten lönn planterad på gårdstunet. Så roligt!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Sorg och glädje går verkligen hand i hand. Så fint med äppelträdet, det har jag inte tänkt på att man kan ge bort.

    SvaraRadera
  4. En verklig blandning av sorg och glädje. Kanske en sammanfattning av livet.
    Hoppas du får en fin dag idag!

    SvaraRadera
  5. Det var ju skönt att sorgen fick övergå till glädje på dopet - och vilken fantastisk present!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  6. Ja livet. Glädje och sorg. I en salig blandning...och man ska aldrig underskatta en helt vanlig grå vardag :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!