onsdag 11 januari 2023

En ny trädgårdssäsong

...är veckans tema hos Trädgårdsfägring. Själv tycker jag nog att det är lite för tidigt att tänka på en ny säsong, men jag vet att många gör det så fort vi kommit över på andra sidan året. Många köper fröer och planerar. Så icke jag, nej fröer har aldrig riktigt varit min grej, inte heller när jag hade en stor trädgård. Det är nog det här med att ha en massa byttor inomhus... Det säger mitt estetiska sinne nej till, tyvärr. Eller så är jag för lat helt enkelt. 😆

Men drömma och planera kan man ju, och jag skulle vilja göra något mer med min lilla plätt. Få den lite mer ombonad och mysig, och inte så öppen. Många i mitt område, med likadana små trädgårdar, har en häck som skydd, men jag tycker att det blir så liten bit kvar av trädgården då, så jag är lite tveksam till det. Vill ju ha plats för rabatter och träd liksom. 

Jag fick en idé i höstas, som min ena granne var positiv till, och vi tog kontakt med en hantverkare, men det vet vi ju av erfarenhet hur det kan bli... så det rann ut i sanden. Han svarade inte och när han väl svarade så skyllde han på förkylning?! Ja, förkyld kan man ju vara, men skicka en offert kan man väl orka med kan man tycka? 

Bilder från nätet, här och här

Nåja. Det vi pratade om att vi ville göra är att stätta ett "staket/plank" av armeringsjärn mellan oss. Som man kan plantera växter mot. Skulle inte det bli rätt så fint? Vi får se om vi får till det.... To be continued, förhoppningsvis... 😏

4 kommentarer:

  1. Det tycker jag var en toppenidé. Man kan ju ha så mycket fint i en sådan spaljé-avskiljare. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Jag har heller inte börjat planera ännu, fast jag kanske borde göra det.
    Gillar spaljé-idén.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé! Det låter som om det kommer bli jättebra. Drömma och planera räcker bra så här tidigt på säsongen, är ju också en del av trädgårdsåret när man bor där vi bor....

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tyckte det var en toppen idé, man behöver inte ha häck och buskar. Bilderna du visar är riktigt fina.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!