söndag 29 januari 2023

Hur många mjölkkannor finns det i världen?

Så här års får jag sån lust att rensa i hemmet. Och ett av köksskåpen har länge stått på min rensarlista, den hade blivit så rörig, så den tog jag tag i nu. Och det var när jag plockade ur allting ur skåpet, som jag insåg att jag har inte mindre än tretton stycken mjölkkannor... Och jag vet inte vad ni anser om saken, och vad som helt enkelt är normalt att ha, i just mjölkkanneväg. Själv tycker  jag att det är några för många.  

Jaha, och vilka skall jag göra mig av med? Jag ställde upp dem så här, som på ett skolfoto, så kan vi gå igenom dem. 

Första raden: De fyra längst fram från vänster, är från barndomen, jag tror vi fick dem från restaurang Lindgården, och vi hade dem i vår lekstuga. De är Rörstrand så det är inte kattskit. De är ju dock väldans små, räcker typ till en kopp kaffe och alltså inget man dukar fram när man har besök, och är jag själv så åker ju mjölken direkt i koppen vid kylen, men dem kan jag inte skiljas ifrån. Den med svart färg med lingonen, är en julkanna, som jag själv målat och den är en av de få sakerna jag har kvar från min porslinsmålningstid på 90-talet. Den längst till höger är en gåva, som jag tycker är fin och stilren när man är på det humöret. 

Mittenraden: Rosette från Rörstrand, ett loppisfynd. Den vita är en favorit, den ligger liksom skönt i handen, och är perfekt i storlek om man är två kaffedrickare. Den gråa är också en favorit, och den rymmer lite mer. 

Bakre raden:  Här står två i glas, som är lite större och bra när man är många, likaså med den beige som också är lite större och den tycker jag är lite rolig, trots sin beige färg. Längst till höger, den i rött är en som tillhör en hel kaffeservis som jag ärvt från min farmor, och som jag har fått för mig var en bröllopsgåva, alltså är den snart 100 år gammal.

Nej men hörrni, det här var inte lätt...  jag kom fram till att det bara var två stycken som jag kan avvara. Undrar om någon kan gissa vilka det kan vara. 

5 kommentarer:

  1. Men hallå! Du behöver väl inte bara ha dem till mjölk? Utmärkta som vaser också! Det gäller att omfördela i skåpen.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ja men fy så svårt. Jag tror du väljer bort dem i glas kanske. men som sagt det går ju bra att ha som vaser. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två av två rätt Pia!! Glaskannorna fick åka med till Kupan/Röda Korset. Vaser har jag liksom också en hel del av... ;)
      Kram !

      Radera
  3. Min gubbe rensade ut skåpet med gamla videoband igår. Han sparade bara dom absolut bästa som vi tagit själva. Men alla gamla filmer - även dom bra - samt alla TV-serier åkte väck. Jag kunde inte titta i påsen när han bar iväg dom, tycker det är jobbigt att kasta. Men även om vi har en gammal video kvar, när tittar man på sånt nu för tiden.....
    Jag har också ett helt skåp med vaser, undrar när han ger sig på det!?
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  4. Jag vet! Känner igen det där :) Jag tror mittenraden fick stanna i ditt skåp!
    Njut av helgen nu...
    Kramelikram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!