torsdag 13 april 2023

Nya gamla handtag


Jag bor i ett radhus som är byggt 1954, och då kan man väl på ett ungefär föreställa sig hur dörrhandtagen såg ut från början. Inte såg de ut som de här ovan i alla fall. Någon har bytt ut dem i original mot de här i mässing, kanske på nittiotalet? Inget större fel på dem, ärligt talat har jag inte tänkt så mycket på det. Satte till och med tillbaka dem förra våren när jag renoverade, och målade dörrarna här på övervåningen. 

Men så dök det upp en annons på Tradera, fem stycken dörrhandtag inklusive toalett. Gamla, från 50- eller 60-talet, i teak. Funkis. Men vänta, det är ju precis så många som jag skulle behöva... Om man skulle ta och bjuda på dem...


Och nu sitter de på plats! På dörren till pysselrummet... 

Gästrummet.


Där fick ni en bild på Elsa också. 
Mitt sovrum.
Teak mot teak.

Badrumsdörren, ja, och så dotterns rum också, ja jag tror ni fattar nu hur de ser ut... ;) 

Det var förstås lite pyssel att få dit dem. De är lite mindre än de förra, så jag fick spackla igen de gamla hålen, och därför också måla om dörrarna igen. Och sen borra nya hål och skruva dit små rackare till skruv, det är ju kanske inte min bästa gren, det var lite trixigt, speciellt när man är själv, och inte har nån som ger en ett handtag... hehe... Ja, ja vad gör man inte för lite funkisnostalgi! 

5 kommentarer:

  1. Men hur snyggt? Verkligen så häftigt och passande. Du har det där ögat för inredning minsann. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. De handtagen har verkligen kommit hem! Så rätt det blev.
    Grattis till ett bra beslut.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Klockrent, Gunilla! Sååå snyggt! 👍🏻

    SvaraRadera
  4. Grattis till fint köp. Visste inte ens att det fanns såna handtag. Snyggt med de på plats också.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Sååå snyggt! Jag har också såna där guldiga handtag i hela huset. Bra tips där! Bra jobbat och snyggt blev det :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!