lördag 29 april 2023

Gör om gör rätt

Finn två fel skulle man också kunna ha som rubrik på det här inlägget. Här är bild från i somras, när jag precis hade köpt det lilla möblemanget, som jag ställde vid cykelstället. Och det är just det som blir felet, jag kan ju inte ha både cykelställ och möblemang på exakt samma yta. Och det visste jag ju redan då, men planen var att ta bort rabatten under fönstret och ha sittplatsen där. Men när jag väl satt där i hörnet så insåg jag att jag ville ha sittplatsen just där, i hörnet alltså. Feng shui ni vet, det där med att sitta i kraftposition, och ha trygghet i ryggen. I hörnet får man trygghet från två väggar. Så jag fick tänka om, och ha cykelstället på annan plats istället. 

Och nu så har jag tagit tag i den biten. Jag började med att gräva bort lavendelrabatten.  

Och sen var det den där "lilla" detaljen med cykelställen.  Puh. Det var lättare sagt än gjort. Firman som satte dit dem hade gjutit fast dem rätt så rejält.

Fick lite hjälp med att gräva dem fria, men det mesta gjorde jag själv. Och sen skulle klumparna flyttas och hamna rätt i höjd och i bredd på ny plats, och det var ett trixande fram och tillbaka.  Ni anar inte hur tunga de var, eller det kanske ni gör. I alla fall, kroppen fick minsann sitt den dagen. Ja, det man inte har i huvudet från början, får kroppen ta hand om, på ett eller annat sätt...

Nu är de i alla fall flyttade till andra sidan, precis vid dörren. Och intill husväggen grävde jag rent, slog jag ner en kant i stål, la i en duk och fyllde med ny grus som jag var och köpte vid ett grustag. 

Nu skall det piffas till med en ny pytteliten rabatt där lavendeln stod, och så skall jag så i lite gräs så det blir snyggt och prydligt över hela plätten. 

Förutom detta kroppsarbete som skedde förra veckan, har jag påbörjat skrubbning av altangolv. Jag vet inte vilken metod som är smidigast, men jag gör enligt ekotipset, sprayar mirakelmedel (2 dl ättika, 3 dl vatten och 5 droppar diskmedel) på brädorna, och sen skrubba och skrubba med rotborste. Och så till sist såpa in det. Men detta skrubbande tyckte inte mina armar om, för smutsen satt rejält fast. Så när 2/3 delar var klart fick jag inse min begränsning och pausa arbetet, och ordinera armarna vila! Ja, ibland vill hjärnan mer än kroppen, så är det bara. Men nu har de vilat en vecka och jag skall försöka ta tag i det igen den här helgen. Vill ju bli klar!



4 kommentarer:

  1. Som livet självt... omtag hela tiden!
    Glad Valborg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Behövs inget gym när man har en trädgård och en trall. Kram och trevlig Valborg./ Pia

    SvaraRadera
  3. Ja man får göra om och göra rätt hela tiden! Tänka om och tänka på ett annat sätt...men fint blev det hos dig! Ha en fin söndag & Valborg nu :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Oj, vilket arbete du gjort och tungt sådant också, men fint blev det.
    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!