måndag 11 mars 2024

Staräur

Här duggar inte inläggen tätt. Vi skriver den 11 mars idag och nu kommer mitt andra inlägg den här månaden. Vet inte vad det blivit av mig. Men det händer ju inte så mycket här hos mig, vare sig i trädgården eller inomhus, och inspirationen är väl inte helt på topp helt enkelt. 

Så här såg det ut i helgen. Som ni ser yrde det omkring snö. Det kallas starur här på Gotland, eller skall väl uttalas staräur på gotländska, och sju sådana skall vi ha innan vi kan säga att det är vår på riktigt. Starurarna räknas från det att staren kommer. Nu har jag noll koll på fågellivet, men någon sa att staren inte längre lämnar Sverige om vintrarna, så då blir det ju svårt att räkna urar. 

Kallt var det i alla fall. Så det kändes ända in i märgen! Men det är bara att hålla ut, snart blir det varmare! 

Jag har i alla fall varit iväg på två trevligheter i veckan som var. Dels en fikaträff med mitt tjejgäng, ja vi kallar oss junta men någon sömnad är det inte fråga om, det var längesedan. Vi har hållit ihop sedan gymnasiet, vilket innebär att det är över 40 år sedan vi började, vilket inte låter klokt när man tänker på det.  Vi är ju bara straxt över 50, eller hur var det nu... 😏

Och nu i helgen var det kalas för en ettåring, med buffé och mellofinal, hemma hos en av systerdöttrarna med familj. Det var trevligt!  

3 kommentarer:

  1. Ja den här vintern har varit lång. Jag har inte sett någon stare ännu här i vår gran. Han kommer nog snart. Mysigt med tjejträff. Buffé är alltid lika gott. Nu blev jag sugen på mozzarella med tomat. Ha en fin dag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Idag skiner solen här och det spritter i mig! Jo, det är sant, hihi! Ska ta mig en promenix nu genast för jag tror inte finvädret håller sig hela dagen.
    Bättre ett inlägg än tio i skogen... eller hur?
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Nej men fy, det såg ut som innesittarväder. Men för övrigt så har du ju varit med om trevligheter. När det gäller blogginlägg så kommer dom inte ofta här heller. Men snart ska jag försöka få till ett :)
    Ha en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!