tisdag 2 april 2024

Slut på långhelgen

Även en långhelg tar slut rätt snabbt. Trots att man inte gör något speciellt. Sover länge, äter godis och ser på teve. Ja, okej då, lite mer har jag väl gjort. Bland annat så har mina pelargoner fått ny jord, och kommit upp från vintervilan i förrådet. Tre av fyra överlevande efter vintern, det får man ändå vara nöjd med, med tanke på den usla tillvaro de har i mitt förråd. 

Ingen långhelg utan utflykt, och jag och dottern tog en biltur till Klintehamn, och gick i några av mina favoritaffärer, har skrivit om dem förut. Hittade inget speciellt jag ville ha, men det är alltid mysigt att titta. På hemvägen blev det en fika på Warfsholm. 


Där är så mysigt, hemtrevlig gammeldags miljö, som jag gillar. 

Dottern tar i vanlig ordning morotskaka, om det finns, och det fanns det den här gången. 

När man är här, måste man besöka toaletten, oavsett nöd eller inte, för se så fint där är! 

Lite trädgårdsarbete har också hunnits med. Jag har räfsat och tagit bort gamla perennrester. Försökt att inte trampa ner scillamattan men det är svårt när man vill ligga på knä vid rabatterna när man rensar.

Insåg när jag rensade bort gamla ormbunkar, att jag faktiskt har en egen liten tuva blåsippor. Jag som har letat efter dem i skogarna, men inte hittat några. Jag hade glömt att jag hade egna hemma, de följde med en tuva från Gnisvärd, när jag grävde upp ormbunkar därifrån för många år sen. Sen grävde jag ju upp ormbunkarna igen, när jag flyttade hit, och då kom de med hit med!. 

Vädret har varit riktigt okej, sol och stilla! Nu säger dock min väderapp att det skall bli lite snö (!) den här veckan, och just den dagen jag har bokat in däckbyte på bilen. Men, men, det är nog övergående får vi hoppas. Och kortvecka är det igen. Jag är ledig i morgon redan, hihi, sen väntar två arbetsdagar till innan helg. 

3 kommentarer:

  1. Åh, första scillan jag ser i år! Känner den svaga ljuva doften ända hit.
    Ren lyx med en blåsippa som trivs i trädgården ska du veta. Grattis.
    Ingen trivsam dag idag, blåst och viss snöyra i luften. Men ner med det bara, så vi får vår sen! Hoppas ni klarar er från kaos...
    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ja påskhelgen gick fort! Som alla helger! Alldeles för mycket vila och godis har det blivit ha ha...nåja, är det påsk så är det!
    Härliga bilder du bjuder på och fint väder ser det ut som ni har haft på andra ön :)
    Kram från (idag) regnigt Öland & Titti

    SvaraRadera
  3. Underbart med en scillamatta i trädgården. Ja snö väntas här med. Inte roligt alls. Men jag har vinterdäcken på ett tag till. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!