söndag 28 april 2024

Våren är här nu

Någonting hände i fredags. Någon där uppe vaknade till, insåg att det var i slutet på april och kom på att hen glömt att sätta på "vårknappen", och fick lite bråttom och gjorde det i all hast. Någon gång mellan 8 och 16 i fredags, för att vara exakt. För det var, som det varit hela april, en kall morgon när jag kom till jobbet, men när jag klev ut på eftermiddagen, var det en helt annan känsla i luften. Inte supervarmt, men ljumt på något sätt, som var misstänkt likt vårkänsla... 

Ute i rabatterna har det ändå hänt en del, trots bitande kyla denna kalla vår. Pionerna är så välkomna att titta upp så! 

Påsken var ovanligt tidigt i år, och matchade inte riktigt de påskliljor som blommar utomhus. För nu blommar de, sedan ett par veckor tillbaka. 


Så nu har jag påskliljor på bordet ändå, trots att påsken är slut. Minns ni de ljuva laxrosa påskliljorna jag satte på framsidan och som skulle matcha mina aprikos- och rosafärgade tulpaner? Som kom upp som pippigula med knallorange mitt? De åkte ju bort fortare än kvickt, men slänga dem kunde jag inte, de fick hamna på baksidan där jag ändå har pippigula redan. För det är ju inget fel på pippigult, bara det att mina ögon hade tänkt sig något annat lite ljuvare på framsidan... 


Löjtnantshjärta på väg. 

Men då så, då förklarar jag trädgårdssäsongen 2024 för startad. För idag har jag nämligen premiärklippt gräsmattan Eller ogräsmattan kanske är mer korrekt, den består nämligen mest av mossa och vilda blommor. Man tycker kanske att en sån här liten gräsmatta borde kunna hållas fin och lite mer strikt, men till mitt försvar får den ju aldrig vattnas, vi får ju alltid bevattningsförbud, ja den har redan trätt i kraft för i år förresten. Ja, ja det är som det är. Jag är glad så länge den är grön! 

2 kommentarer:

  1. Lyllos er! Hit har den inte hunnit än. Men i morgon... då ska den anlända!
    Ha en fin sista april.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Men tänk vad bra det är för den biologiska mångfalden när man har massa blommor i grönmattan. Mycket bättre än en gräs-öken.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!