onsdag 3 april 2024

En selfie

Nej, det blir ingen selfie på bloggerskan. Däremot hittade jag roliga frågor inne hos Klimakteriehäxan, som handlade om blommor, och då var jag inte sen att haka på. Hon kallar det för: 

En Selfie om blommor! 

Den snittblomman köper jag Tulpaner, även om det blivit mindre av den varan i år, på grund av dålig kvalité på dem man köper i matvaruaffären. 

Den vilda blomman plockar jag Jag plockar inte så mycket vilda blommor, men en liten bukett vitsippor blir det alltid vid "premiären". Och till midsommar blir det blåeld. 

Den blomman satsar jag på i balkonglådan Alltid penséer. Och Flitiga Lisor lite senare på säsongen. 


Den blomman minns jag speciellt för att... Jag är en nostalgiker, har många olika minnen med flera blommor, men jag väljer den här Dagögan, som flyttat från min morfars trädgård, till min mammas och från hennes till min stora trädgård, och nu även till min lilla trädgård, Jag som egentligen inte är så förtjust i gula växter, gillar den här, just för dess resa och vilka människor och platser den har varit hos.  

Det ogräset gillar jag Lupin kanske, den skall ju vara ett ogräs, men inte på Gotland, här verkar den inte trivas. Har till och med planterat lupiner i rabatt, men den dog... 

Den blomman känner jag extra för Pioner, blommornas blomma...  say no more! 


4 kommentarer:

  1. Jag gillar faktiskt lupiner, fast den räknas som invasiv art och helst ska utrotas med allt som det går.

    SvaraRadera
  2. Vad kul. Jag ska haka på jag med när jag hinner. Visste att det skulle bli pion på sista frågan för dig. Kraam Pia

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Vi har många beröringspunkter tror jag minsann! Men det visste jag redan.
    Ut och skotta nu!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Välkommen i SELFIE-kretsen! Vilken häftig "resa" din ärvda blomma gjort, hoppas den fortsätter att frodas. Och lupiner - jag försökte faktiskt också så såna (berätta det inte för någon) där jag tyckte de skulle ha lyst upp min tillvaro, men de slog aldrig rot - jorden dög nog inte. Pioner är jättevackra, köper som snittblomma emellanåt (till skillnad från dig blir jag ofta väldigt positivt överraskad av blommor jag köper i mataffären).

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!