torsdag 4 juli 2024

Jordgubbspaj och iskaffe


Det blir en del fika när man är ledig, och ibland får jag för mig att jag skall göra något som är lite nyttigare. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Det här hittade jag på instagram, men gjorde om litegrann, och det blev riktigt gott.  
Till en portion hade jag: Färska jordgubbar, 1/2 banan, 1 dl havregryn, 1 msk solroskärnor, 1 msk flytande smör, 1 tsk potatismjöl. 
Lägg skivade jordgubbar i botten av en liten form, strö över potatismjölet, mosa bananen och blanda ihop det med resten och bred det över gubbarna. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Servera med vaniljkvarg om du vill vara nyttig, annars är det ju gott med glass eller grädde. 

Har fått dille på iskaffe nu i sommar. Jag blandar 2 tsk snabbkaffe, en knapp tesked sötströ, häller på lite kokande vatten (typ 1/2 dl), lägger i is och fyller upp glaset med mjölk. Om jag är på det humöret skummar jag även lite mjölk och häller på toppen. Alltså bara häller i lite mjölk i en liten bägare med lock och ruskar omkring lite kort, så det blir ett skum. Så himla gott och svalkande. Det är även perfekt att ha med i en termos till stranden, om man som jag måste ha mjölk i kaffet, och inte vill ha med en hel kylväska bara för att man har med lite mjölk. 

3 kommentarer:

  1. Draga mea,
    Toate bune si frumoase la tine! Imi place mult starea de bine pe care o transmiti!
    Apoi florile ma fascineaza... contin magia naturala si idilica a verii.
    Multe salutari,
    Mia

    SvaraRadera
  2. Jordgubbspaj har jag ätit men aldrig smakat iskaffe i hela mitt liv! Hög tid för det nu?
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Gott! Jag brukar gör en liknande paj, men med lite honung i också. För smaken och för att binda "smeten".
    Eftersom jag inte dricker kaffe, så frestade inte det så mycket.
    Trevligt veckolsut!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!