tisdag 2 juli 2024

Rosor och glass

Eftersom det är rosens egen dag idag, tar jag med er till Botaniska trädgården, som har fantastiskt fina rosor just nu. Den mest magnifika är väl den här honungsrosen  Rosa Helenae som klänger upp på en pergola gjord av sten.

När jag gick där blev jag förstås nostalgisk, och hittade den ena rosen efter den andra som jag haft i min ägo förut; 

Leander

Louise Bugnet

Alchymist

Ghislaine de Féligonde

Visby. Men den lyckades jag tyvärr aldrig med, istället för att växa blev den mindre för varje år som gick.

Någon som jag däremot lyckades med var Constance Spry. Men så blev den min absoluta favorit också. Funderar faktiskt starkt på att göra plats för en sån i min trädgård, trots att den blir stor.  

Alldeles bredvid Botaniska trädgården ligger Hotell Breda Blick, och Glassvillan, där man bland annat kan läska sig med riktigt maffiga och lyxiga glassar. Glassen gör de själva, och det svåraste är att välja bland alla sorter som finns i menyn. Men till slut blev det dessa två:  

Rallybarber: Jordgubbsglass, vaniljglass, toppad med rabarberkompott och havrecrisp, mjukglass och jordgubbar. 
Kardemummadanaxel; Brynt smörglass, mandelglass, mjukglass, toppad med kardemummacrumble och salt kolasås. Ja, ni ser ju, rejäla glassar...! 

1 kommentar:

  1. Tack för denna ljuvliga rosvandring i Botaniska trädgården. Alla rosor du visar är fantastiska men Constance Spry är även en av mina största favoriter. Har aldrig haft den själv men beundrat den många gånger på trädgårdsresor jag gjort. Så klart du måste försöka göra plats för henne hos dig :)
    Och glassen ... ja, vad ska jag säga utom att det vattnas enormt i munnen.

    Kram Anita

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!