onsdag 16 oktober 2024

Gjort en och annan "tavla"


Jag kanske gjorde en tavla häromdan. När jag grävde upp hortensian så klippte jag av en hel del blommor, tänkte att de ändå skulle brytas av när jag bråkade med den, så jag ville rädda in ett gäng, och det blev ju en underbar bukett tycker jag. Men det här är väl troligen en hortensia Machrophylla och till skillnad från till exempel vidjehortensian blommar den på fjolårsskotten, så blomning kan utebli nästa år. Ja, ja gjort är gjort, och nu njuter jag av den här buketten. Hällde bara lite vatten i vasen så då torkar de väl, så jag kan njuta av dem längre i alla fall. 


Här är en annan tavla jag gjort, fast i olja.  Jag fick några frågor när den skymtade fram i ett inlägg häromdan, och här kommer därför en lite bättre bild. Jag målade den i min ungdom, jag hade sett en tavla som tilltalade mig och ville måla något liknande själv. Pappa gillade den så han fick den av mig, och då kostade han på den en riktig inramning.  

7 kommentarer:

  1. Men Woow vilken fin tavla du målat. Jag har inte testat att måla med oljefärg ännu. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. En väldigt fin tavla och även hortensiabuketten är som en tavla..Mycket vackert allting du visar! Hälsar Karin

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att din pappa gillade din tavla för den är jättefin! Och hortensiabuketten blev också riktigt fin ... även om den innebär att du inte får så många blommor nästa år. Men några blir det nog ändå ska du se. Och att njuta av hortensior inomhus nu är ju inte fel alls. Buketten matchar dessutom kuddarna i soffan.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Kul ordvits :D Tavlan gjord i olja är verkligen värd en inramning. Den andra "tavlan" tycker jag du räddade upp på bästa sätt och håller tummarna att du får njuta av blommor på hortensian även nästa år. Ha det fint! /Birgitta

    SvaraRadera
  5. Jag gillar verkligen hortensior men det är en blomma som jag verkligen inte kan få att överleva. Vet att de inte får torka ut och det är det som är problemet. Behöver växter som tål att glömmas bort....

    SvaraRadera
  6. Jag har också en hortensia - eller rättare sagt tre, fast dom andra två är nergrävda - som jag hade tänkt rädda. men Rolle har bestämt sig för att kasta den...
    Men din tavla gillar jag!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  7. Jag tycker du ska fortsätta göra tavlor! Så fin! Du har talang.
    Hortensior gör sig så bra ute, inne som snitt... och som torkad.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!