söndag 13 oktober 2024

Projekt göra helt om i trädgården

Det var så skönt höstväder i går. Sol samt 30 mm i regnmätaren efter den senaste veckan, ingen återvändo alltså, det var bara att dra på sig trädgårdsbyxorna och börja gräva. Jag grävde och funderade, gick vändor till komposten som vi har i föreningen, funderade och grävde lite till. 

Min trädgård ser verkligen inte mycket ut för världen nu. Jag går snudd på bärsärkagång känns det som. Tänker att jag skall ta ett omtag, allt som jag inte varit nöjd med åker helt enkelt. En ros fick grannen, den andra åkte på komposten. Bladen rullar ihop sig varje år, det är någon slags djur som har bestämt sig för att det är ett bra ställe att bo på. Det ser så himla tråkigt ut och det orkar jag helt enkelt inte med. Bort med den. Bort även med stjärnflockorna, som har nån fluga som gör att bladen blir bruna, varje år. Har man fått den så blir man tydligen inte av med den, för den övervintrar. 


Men jag planterade i alla fall murgröna längs spaljén. De ser inte mycket ut för världen nu, men förhoppningsvis växer de på duktigt. 
Innan jag planterade murgrönan insåg jag att hortensian står alldeles för nära spaljén, så den grävde jag upp, vet inte var jag skall ha den ännu så den fick jordslås på annat ställe så länge. 

Sen har jag funderingar på om jag skall flytta mitt silverpäronträd, en liten bit bort från spaljén. Jag vet, det låter helt tokigt, mycket jobb för lite... Men tänk när murgrönan växt upp, de kommer växa in i varandra. Jag har ändå klippt in silverpäronet en del inför spaljébygget, men de kommer ju att växa på. Alltså, det är en utmaning det här med liten trädgård. Man vill så mycket, det får inte se för plottrigt ut, växterna får inte vara för stora men jag vill ändå ha det lummigt. 

Så nu står jag  här med en del växter som vill ner, men jag måste först bestämma mig om trädet.
 

Och åt det här hållet ser det så här sorligt ut, efter det stora trädet togs bort. Här skall det grävas en bred rabatt, sättas ner två träd och två buskar, bland annat. Gången skall flyttas en bit, för den stämmer inte med ingången till altanen. Jag har varit i kontakt med en firma som kan göra det, för det tänker jag inte ge mig på själv. De gör egentligen allt som hör trädgårdsarbete till (deras slogan låter i alla fall underbar; Din trädgård. Vår passion.), så kanske att de skall få gräva själva rabatten också. För där lär finnas rötter som heter duga... Att det finns sten i den här trädgården vet jag sen förut. Samt flytta silverpäronet kanske..? En är ju inte 55 längre, som jag var när jag flyttade hit... ;) Och om jag skall gräva själv, skall det göras i höst, på våren är det hopplöst om det blir en snöfattig vinter och torr vår, vilket inte är helt ovanligt. 

Och det vete sjutton om jag kommer att orka. För efter fem timmar i trädgården var jag helt mörbultad. Även om man inte gräver hela tiden så är det ett spring fram och tillbaka, hämta det och ner på knä, upp igen och så vidare. 

Uppå det så tvättade jag fyra tvättmaskiner i tvättstugan, och åkte och simmade på kvällen. Jag somnade ovaggad (men ren, i renbäddad säng) kan jag säga.   

3 kommentarer:

  1. Det kommer att bli så fint! Man har så många planer för trädgården och den blir aldrig klar :)
    Jag vet!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Jisses vilken energi du har. Det kommer troligen bli superfint. Att leja bort tungt jobb är ju inte fel i vår ålder. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag är övertygad om att Du kommer få till det till slut. Tänkte bara berätta att murgrönans rötter kan bli galet stora och ta för sej, om Du inte redan vet det. Vi skulle flytta ett gäng som vi haft i ca. 5 år. Det var mycket slit, men till slut fick vi upp dem och kunde flytta dem till ny plats. På nya platsen grävde vi ner stora potatishinkar, med små hål i botten, och sen planterade vi murgrönorna i hinkarna. De växer på bra och har inte mått dåligt att vara "rotfängslade" . Så om de skall byta plats någon annan gång är det bara att gräva upp hinkarna och flytta dem. //Ewa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!