lördag 18 maj 2013

Dynlåda

 Ta da! Min dynlåda är klar, och jag är ganska nöjd med resultatet. Måtten på lådan är 120x47x54 cm och det är väl rätt ok, kanske kunde ha varit lite större men jag gick ungefär efter hur stor en helt vanlig klassisk dynlåda i plast är.

På begäran - här kommer beskrivningen:
Detta behövs:
reglar 45 x 45 mm
4 st x 51 cm
2 st x 33 cm

brädor 22 x 95 mm
10 brädor 120 cm (långsidor)
10 brädor 42 cm (kortsidor)
5 brädor 122 cm (lock)
2 brädor 47 cm (tvärbräda)
3 brädor 115 cm (golv)

brädor 22 x 45 mm (till undersidan av locket)
2 st 30 cm
1 st 96 cm

samt lagom långa skruvar (vi hade trallskruv hemma så det fick det bli) samt lim om man vill och gångjärn.
Skruva ihop kortsidorna. Lämna några centimeter till ben. Skruva sedan ihop kortsidorna med en lång bräda som blir början till långsidorna. I mitten på varje långsida skruvas en tvärbräda (syns inte förrän på femte bilden.

Skruva fast en regel längst ner på  kortsidan, och där skall golvet läggas på och skruvas fast.

När själva lådan är klar återstår locket. Jag gjorde så att jag skruvade fast en av lockbrädorna i lådan och sedan skruvades de resterande brädorna ihop med två tvärgående brädor och en på diagonalen. Man kan förstås skruva ihop alla brädor till ett helt lock istället och ha gångjärnen på sidan.
Sedan återstår målning och att sätta fast gångjärnen.
Klart!

14 kommentarer:

  1. Tjusigt och praktiskt vad duktig du är
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Fin!!
    Du kan ju allt :)
    Kram Namnen

    SvaraRadera
  3. Fin!!
    Du kan ju allt :)
    Kram Namnen

    SvaraRadera
  4. Kvinnor kan....urtjusigt...=)

    Trevlig Pingst !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Vad du är duktig på o snickra,mycket finare dynlåda än de fula i plast.

    Ha en skön Pingst.

    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Jättesnygg låda. Vad du är duktig! Kraaam och Glad Pingst!/ PIA

    SvaraRadera
  7. Hur snyggt som helst. Jag som inte klarar av dessa i plast då de är såååå fula. Men varför inte bygga en egen och vit dessutom. Ja, snyggt var bara förnamnet det

    Kram Teres

    SvaraRadera
  8. Jättefin!! Bra jobbat! Är den vattentät?
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Nja, den är nog inte helt vatttentät, det finns ju några springor mellan brädorna. Vi kommer att ha våran under tak, men man kan säkert hitta på någon lösning, klä in i alla fall locket med lite plast.
      /Kram

      Radera
  9. Men wow vilken snygg låda, duktig du är! Mycket snyggare än de i plast!
    Ha en trevlig söndag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  10. Lätt som en plätt sa du det ?! Hmm snickeri inget för mig,men tittar gärna på när andra fixar, jag har ju min gubbe som gärna gör sånt.
    Bravo ! Nu kanske du får beställningar från grannarna.
    Den blev ju en sitt bänk oxå, två flugor . . . . . . .

    Regnet smattrar mot altantaket man blir sömnig av ljudet.
    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  11. Oj, vad fin. Så duktig du är!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vad fin lådan blev, bra jobbat!
    kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  13. Oj, oj, säger jag, så fin, perfekt dynlåda! Vilken händighet. Jag lägger detta på minnet för du har tagit så pedagogiska bilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!