lördag 12 maj 2012

Trädgårdsfix

Igår var det premiär för gräsklipparen. Det behövdes verkligen, både gräset och tusenskönorna var höga! Grrr, dessa förbaskade tusenskönor som fullkomligen tar över gräsmattan. Egentligen en söt liten blomma men INTE i dessa mängder och i min gräsmatta. Det är fint när det är nyklippt men redan nästa dag börjar de poppa upp igen... Det är dock ett alldeles för stort projekt att få bort alla dessa små rackare, så jag får leva med dem.

Pionstöden kom äntligen upp också. Jag vet - alldeles för sent så jag får väl skylla mig själv att det inte var lätt... Men det har ju gått så fort den här veckan, det växer så det knakar, och vips hade pionerna kommit upp rätt långt. På tal om pionstöd -  har någon ett bättre förslag än dessa gröna rundlar som man köper i handeln? Även om de sätts upp tidigare så är det ett helsike att få till dem klokt. Många svordomar går det åt, när de skall ner i jorden... Men nu sitter de på plats, puh... De lite nyare och mindre pionerna får nöja sig med den enklare sorten av växtstöd, inte så roliga de heller men nåt måste man ju ha för att skydda sina juveler!
Idag är det kallt ute, och regn i luften, så det blir nog inget trädgårdsarbete tyvärr. Kanske blir det en tur till Linds? Kanske någon loppis. Annars finns det saker att göra inomhus. Vi får se, skönt med en oplanerad helg är det i alla fall!

6 kommentarer:

  1. Jag använder mej av två stycken traditionella gröna växtstöd som jag sätter ihop mitt emot varandra med buntband. Syns inte alls när bladen växer ut. Mina pioner är relativt unga, men jag skulle tro att om man har stora gamla så funkar det att sätta ihop tre stöd också.
    Här borde vi (Gubben) också klippa gräset efter allt regn men vi far på 3-årskalas istället:)

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Bra att du hade med bilden på pionen, då blev jag påmind om att jag måste ut och sätta upp stöd vid min!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Till pionerna och även andra växter som behöver stöd passar ju Ögla perfekt! Ögla som blev årets trädgårdsprodukt förra året? är stödet som du enkelt bygger ut med max tre bågar (genom att trä dem genom just öglan) för att få en cirkel. Självklart säljer jag dem i butiken "blink"
    Så har du "vägarna förbi" eller hittar något du vill köpa på bloggsidan så skickar jag mer än gärna(du hittar alla uppgifter under kontakter om du är sugen)/ Kram gittan

    SvaraRadera
  4. Vad fint pionstöd, jag kör lika som Eva-marie vanliga gröna halvcirklar. Tusenskönorna är ju jättefina och finns överallt som sagt men jag älskar dem.. Kram Pia Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Hos mig får de små söta Tusenskönorna finnas! Det är ju en sån kort tid de finns, sen kan man köra över dem med klipparen...Älskar mina i gräset!
    Pionstöd kan man ju lätt göra av armeringsjärn, formade som de där fula, gröna plastöverdragna. Har bett maken, men det tar tid, inspirationen måste infinna sig!
    ha det gott i Tusenskönemattan!
    kram Lena

    SvaraRadera
  6. Visst växer det nu i rekordfart,här har påkliljor scillor o de först tulpanerna blommat över.Nu kommer pioner, gullvivor,de tidiga klematis.Härlig tid som väntar.
    Vi åker till Gotland veckan innan midsommar,när vi kommer hem hoppas jag att vi får hämta hem en ny liten kattunge.det är så tomt efter Gizmo.

    Kram vännen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!