söndag 10 december 2017

Julen är gräddad

Tre sorters småkakor blev gårdagens resultat i köket, så nu kan jag luta mig tillbaka vad gäller den saken, om jag så vill. Vi får väl se om det blir någon mer sort om andan faller på. Jag tycker ju alltid det är lite roligt att prova mig fram så nu julade jag till tre sorter som egentligen är vanliga småkakor. 
Med lite saffran i hallongrottorna, och fikon istället för hallon, så vips blev det en julgrottor! 

Julgrottor
ca 30 stycken
250 g smör
1,5 dl socker
2 paket saffran
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl vaniljssåspulver
fikonmarmelad

Rör ihop smör och socker och saffran, gärna i matberedare. Blanda sen i mjölet, bakpulvret och vaniljssåspulvret. Rulla till bollar som lägges i formar, gör en fördjupning med fingret och lägg i fikonmarmelad. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter. 

Detta är en småkaka som min mamma brukade baka, jag la till saffran och bytte ut sötmandel mot pistagenötter för att få lite julkänsla på dem. 
Julsnittar
150 g smör
1,5 dl socker
2 påsar saffran
 225 g vetemjöl
0,5 dl hjorthornssalt
50 g korinter
50 g pistagenötter
ägg till pensling

Rör ihop smör och socker och saffran, gärna i matberedare. Blanda i mjölet och hjorthornssaltet till en deg. Blanda sist i korinterna, men inte i matberedaren så de blir mosade. Rulla tre fingertjocka längder och lägg på plåt. Platta till och pensla med uppvispat ägg. Strö över hackade pistagenötter. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter. Skär i sneda remsor när de svalnat lite. 

Om kardemumma är en julsmak vet jag inte, men vanliga drömmar + kardemumma fick i alla fall en liten annan touch.  
Kardemummadrömmar
ca 25 stycken
50 g smör
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemummakärnor
0,5 dl matolja
2 dl vetemjöl
0,5 tsk hjorthornssalt

Rör ihop smör och socker. Stötta kardemummakärnorna. Blanda i dem och vaniljsockret, sedan häller man i oljan lite i taget under omrörning. Blanda sist i mjölet och hjorthornssaltet. Forma till bollar som gräddas i 150 grader i ca 15 minuter. 

4 kommentarer:

  1. Precis vad jag behövde, några kakrecept, perfekt! Fikonmarmelad låter jättegott att använda...
    Önskar dig en skön andra advent!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Du är så hittepåig du! Ser jättegott ut. Nu har jag fått en beställning på Fröjds delikatesser, du ser vad du ställer till med!

    Glad advent!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Men ååå så gott, älskar småkakor! Saffransgrottor med fikonmarmelad, oh my vilken succé det ,
    måste bli.
    Jag är alldeles för feg för att våga ändra på recept. Men nu har jag ju dina:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Det lät gott det där :) Mamma gör gärna drömmar på skrädmjöl det är fantastiskt gott. Tyvärr får jag ont i magen av vetemjöl så därför blir det sällan bakat hos mig även om jag ser fantastiska recept. Och ibland undrar jag varför jag fortsatt köpa brödbaksböcker :))

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!