onsdag 9 september 2020

Bygga på höjden

Ni fick ju en liten glimt i förra inlägget, av syrenhortensian Pinky Winky som jag köpte i fredags. Den har vita blommor som skall övergå till rosa! Just detta exemplar är på stam, vilket jag har kommit på är grejen, när man har en liten trädgård som jag har. Buskar tar ju sån plats, och häck har jag bestämt mig för att inte ha, det tar bort alldeles för mycket markyta som man kan plantera blommor på.... Men uppstammade växter blir som insynsskydd en bit upp, men har ändå plats för perenner under! Win-win för en som gillar rabatter och perenner alltså! Den här har jag ännu inte fått ner i jorden, men nåt annat fick jag ner...
 
Den här rabatten vid uteplatsen, fick jag utöka... 
För jag har köpt mitt första träd! Det blev ett silverpäron. Jag insåg att det är ett perfekt träd här hos mig, och jag vet ju hur det "fungerar" eftersom jag haft ett förut. Lätt att frisera, det är nätt, och så är det vackert! 
Som sagt, här i hörnet fick det stå. Kronan kommer ju att bli bra mycket större, och den växer mest nedåt, och så tänkte jag byta ut pionen i hörnet mot nån högre perenn, så kanske de liksom flyter ihop och gör hörnet mer insynsskyddat och ombonat. 

Och nu funderar jag på vart jag skall sätta Pinky Winky? Kanske här i andra hörnet? Istället för gräset som jag i så fall får flytta på... Ja, det tål att funderas på. Det är ju inte mycket "trafik" här ute på gräset, och det stör mig inte att det är lite öppet, som jag tyckte var lite jobbigt i början, men man vill ju ändå "mysa till det" lite. Vidjehortensian Annabelle till vänster, som jag hade med mig från huset, ser lite trött ut efter sommaren. Det står nog lite torrt där, under trädet. Jag har ändå stödvattnat den ofta, men det verkar inte ha räckt. 
På tal om hortensior, den som redan fanns här, den blommar fint nu!  

Två nya solhattar, SunSeekers Salmon, som jag köpte tidigare i somras. Perennerna jag köpte nu i helgen, har inte kommit ner i jorden ännu. Dem får jag återkomma till. 
Men det finns plats här på den här sidan. Skall bara få bort hängsälgen i hörnet först. Syrran har lovat att förbarma sig över den, så den skall få leva vidare hos henne. Jag har friserat den lite bara, så den skall bli lättare att frakta. Den är ju egentligen uppstammad, men jag är inte förtjust i såna där hängande träd och buskar. Nej, här får bli något annat så småningom. Har en eukalyptusvide på önskelistan, det blir nog en sån till våren. 

4 kommentarer:

  1. Att bygga på höjden är toppenbra när man har en liten trädgård. Just att man kan få lite insynsskydd av kronan och sedan "lumma till det" i rabatten under. Synd med 'Annabelle', hoppas hon tar upp sig till nästa år. Dom brukar ju ändå vara rätt tåliga. Och så silverpäron. Tycker det är så snyggt. Ser ju ut som olivträd. Har en kompis som har ett i en stor kruka på sin altan. Hon har gjort lite medelhavstema men kan inte ha olivträd utan har sitt silverpäron istället. Jättefint.

    Ha en fin helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Gillar idén att bygga på höjden.
    Lycka till med trädgården!

    SvaraRadera
  3. Pinky winky satte jag för ett tag sen, då var den vit nu är den väldigt mörkt rosa! Jättefin! Ett silverpäron har jag länge önskat mig, ja vi får se...
    Ha en underbar helg nu :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Att bygga på höjden är både praktiskt och snyggt :) Jag har gott om yta men gör det ändå bara för att 1+1 blir liksom lite mer.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!