fredag 25 september 2020

Segmjuk mandelkaka

Fredag hörrni! Och kanske nån som är sugen på att baka nåt smarrigt i helgen? Den här mjuksega kakan bjöd jag på när jag fyllde år. 
Segmjuk mandelkaka
150 g smör
150 g mandel
3 ägg
2 dl socker
1,5 dl farinsocker
knappt 2 dl vetemjöl eller glutenfritt mjöl
1 kryddmått salt
1 tsk vaniljsocker

Chokladganache
En stor chokladkaka 200 gav valfri sort (jag valde Marabou choklad med havssalt) 
1 dl grädde
2 msk smör

Mixa mandeln fint i matberedare. Smält smöret. Vispa ägg och strösocker för hand i en bunke tills det blir lite fluffigt. Rör sedan i resten av ingredienserna. Häll detta i en form med löstagbara kanter, som du innan har klätt in med bakplåtspapper. Jag använde en som var 27 cm i diameter. Grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter. Låt den svalna helt innan du lägger på ganachen. Den gör man så här: Värm grädden i en kastrull, ta bort den från plattan precis när den börjar koka. Blanda då ner den hackade chokladen och smöret. Låt chokladen ligga en liten stund, sen rör man tills chokladen och smöret är helt smält. Låt svalna lite och garnera sen kakan. Låt den stelna i kylen. Alltså perfekt att göra dagen innan man skall bjuda på den. 

Jag gjorde två stycken kakor, och en tog jag med till jobbet. Den blev tyvärr lite för kladdig, men var god - och blev uppskattad - ändå. Den andra blev perfekt i konsistensen, seg och mjuk... God med en klick grädde och färska hallon till! Eller bara som den är!

4 kommentarer:

  1. Ser otroligt gott ut! Och jag som är hungrig ... :) Till och med ordet "segmjuk" får det att vattnas i munnen.

    Ha en fin helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Som så många av din recept lägger jag till det i min receptmapp. Till kommande behov, just nu testar jag att vara helt sockerfri i en period fram till jul. Det har hittills gått galant! Märkligt hur man vänjer sig.

    Ha en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Tackar och bockar för ett GOTT recept, den ska jag baka i helgen :) Hallon har jag plockat och nåt gott till kaffet vill man ju alltid ha...
    Skön helg till dig!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Wow, vad gott det er ut!!!! Blir så sugen.
    Skön söndag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!