söndag 16 maj 2021

Tulpantid

Lagom när tulpanerna i snitt börjar sjunga på sista versen, slår de i stället ut i våra rabatter. Och här hos mig har tulpanerna som jag satte i höstas slagit ut, och det är ju alltid lika spännande och se hur det blir. De här till höger, Triumphtulpanen Pretty Princess, blev jag nöjd med. 

Så snygga med de mörka strimmorna! Även de tvåfärgade bladen var vackra tyckte jag. Tyvärr skall den inte vara återkommande, men då får jag väl sätta nya i höst då. 

De höga mörkrosa är också en Triumptulpan, Roussilion. Ståtliga och rejäla på nåt sätt. 

Den lite lägre heter Purple Doll. Här blev utfallet bara 4 tulpaner, av 10 satta lökar! Hm, vad kan ha hänt? 

Några som återkommer varje år är de här ljusrosa liljetulpanerna Holland Chic. I alla fall gjorde den det i min förra trädgård, så dem ville jag gärna ha igen. Men här var det också bortfall, det kom det bara 4 stycken av, av 10 lökar! Besvikelse.


Nu kommer jag ju inte exakt ihåg var jag satte alla lökar, men det ser lite misstänkt tomt ut på ett ställe ( till vänster i bild)  där jag antar att jag satte ett gäng, jag tror jag blandade de här båda sorterna där. Och där finns inte en endaste tulpan, så något har hänt där! Mystiskt. Nåja, vi prövar väl i höst igen.. 

4 kommentarer:

  1. Våreventyret er i gang! Så flotte tulipaner. Pretty Princess har jeg også lagt. Mine har ikke kommet så langt, men jeg gleder meg :)

    SvaraRadera
  2. Tulpaner är verkligen fina. Jag har inte satt så många nya lökar men papegojtulpanerna som jag satte förr förra året blommar nu. Så härliga. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Vackert! Tulpaner verkar vilja leva sitt liv lite där de vill :) Inte där jag vill! Nåja, det har sin charm det också...
    LJUVLIGA bilder du bjuder på denna regniga söndag.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Tulpaner är så fantastiskt vackert! I min trädgård kommer de upp i rabatterna men även på baksidan under taket där det bara är småsten och lera har det kommit upp en. Den är finast av alla konstigt nog. Varje år hittar den upp och jag blir lika glad varje gång.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!