onsdag 5 maj 2021

En julklapp på plats

Maj kom med välbehövligt regn! Och det passade ju bra eftersom det inte bara är torrt, det är ju  bevattningsförbud också, på större delen av Gotland, sedan den 1 maj. 

Det här är min julklapp från Region Gotland, en liten groda som skall hålla reda på hur mycket vatten som kommer i min lilla trädgård! Vi som jobbar inom regionen fick ju - för första gången (?) -  en julklapp i form av ett presentkort nu i december. Och det gick att lösa in i diverse olika affärer här på ön, och jag valde att lägga mitt på denna groda från Växthuset Linds. Tackar, tackar Regionen! Och den hade bara varit på plats i några dagar, så kom regnet! 

Efter regnet var jag snabbt ut och luckrade jorden. Så härligt med jord som är grävbar! Jag hade även tänkt gå loss på alla tusenskönor i gräsmattan, men insåg att det då bara kommer att vara en jordmatta kvar... Visst kan jag så i gräsfrön, men inte så roligt om man sen inte får vattna. Ja, det är ett gissel det där med att bo här när det alltid blir bevattningsförbud, samt att det ofta är torra somrar... Ja, ja det finns värre saker men det hade varit roligt med en fin gräsmatta, nu när man har en sån liten plätt... 

Nu börjar det röra på sig i rabatten! Pioner som flyttades i höstas, blir det några blommor i år månne...? 

Tulpaner som jag satte i höstas kommer i alla fall med blommor! 😀

3 kommentarer:

  1. Åhh vilken fin regnmätare och jättebra julklapp. Vi letar febrilt efter våran som vi tydligen gömt bra. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. En perfekt julklapp! Kommer säkert att leverera.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vår regnmätare kom också ut lagom till vårens första livgivande regn. Vi fick "hela" 14 mm igår och 3,5 idag. Skulle gärna sett att det blev mer eftersom en del växter har börjat dö av torka, men man får vara glad och nöjd ändå.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!