fredag 15 juli 2022

Trappa upp eller ned?

Snart dags för mig att trappa upp, inför jobbstarten på måndag... Tre och en halv veckas semester är på upphällningen. Men jag har ju ännu helgen förstås. När min semester går mot slutet brukar jag försöka lura mig själv lite, och tänka bort antal veckor som gått, och istället tänka "åh, vad skönt med en veckas ledigt/ledig fredag/helg framför mig" Glaset halvfyllt istället för halvtomt alltså. 


Att ha semester är väl att vara helt ledig från alla måsten...Eller? Nåväl, jag hade en sak på "att-göra-listan" och det var att måla den här trappan, det var vad som var kvar efter min renovering i våras. Hann helt enkelt inte med det. Jag tänkte som så, att om jag får lust nu på semestern så gör jag det.  

Och jodå, lusten kom till mig. När det var som varmast den första semesterveckan, och jag ändå inte orkade vara utomhus på dagtid, slog rastlösheten till så jag tog mig till färgaffären och inhandlade färg. Lyssnade på ljudbok och grundmålade. 

Och sen var det dags för en grå kulör som skulle matcha väggens ljusgrå färg, men vara lite mörkare. Köpte Simplicitys Greige, som är en grå färg med värme i. Tyckte den passade bra till väggfärgen HOP Light Grey, som också är lite värme i, när jag var i affären, och hon som jobbade där höll med. Neutrala gråa färger blir lätt blå i vissa lägen, och det ville jag inte ha. Men som vanligt med grå färg så är det inte helt enkelt, och den här blev helt enkelt för brun istället! Det  blev några turer fram och tillbaka till färgaffären. Lånade hem prover för att kolla hur det skulle bli mot väggen. 
Det landade i NCS S3502-y och som ni ser är den lite mer grå än den jag målade med först. Men ändå med en gnutta gult i. 

Fast den upplevs som grå här hos mig och det var det jag ville.
före

efter

Som ni ser saknas ännu ledstång. Jag jobbar på det. Jag vill ha en sån där rund stång, med rundade avslut, som liknar de original som suttit här förut.  Förra ägaren tog bort den och ersatte den med den här i järn, som han hade tillverkat själv, och som han var väldigt stolt över. Den är väl rätt okej, men hade ju föredragit om den i original hade suttit kvar... Tycker de är såå fina!  Jag har mejlat en snickerifirma om det, men inte fått svar ännu. 

Men nu så, nu skall vi väl först trappa ner inför helgen, innan ny vecka tar vid. 
 

5 kommentarer:

  1. Ja du, det där med färgnyanser är inte lätt. Men om det inte blir rätt så retar man ju ihjäl sig! Men jag måste säga att det blev jättesnyggt!! Jag är ju inte heller nån älskare av brunt precis.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Noggrant och snyggt som allt du gör. Blir pricken över i med en originalledstång!
    Hoppas dina "sista dagar" blir fina.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så fin din trapp ble! Det er utrolig hvor mye litt maling kan gjøre.

    SvaraRadera
  4. Ja tänk att det ska vara så svårt att hitta rätt nyans ... men du lyckades och resultatet blev toppensnyggt! Vilken skillnad på före och efter. Mycket ljusare och fräschare nu. En rund ledstång har vi i vår trapp, original (huset är byggt 1967). Man ser dom inte så ofta längre men jag gillar den och vill inte ha någon annan. Hoppas du får positivt svar från snickerifirman.

    Kram och fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
  5. SNYGGT! Här ska en trapp målas också...måste bara hitta energin och viljan :)
    Njut av helgen nu!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!