lördag 8 oktober 2022

Jag är inte bitter

Det är väl bara att konstatera, än en gång, att det här med att odla för att äta, det är inte riktigt min grej. 

Jag fick två plantor paprika i våras. Givaren visste inte vad det var för sort, det kunde vara vilken färg eller sort som helst. De skulle bara ha lite näring, vatten och sol. 

Nåväl, sommaren gick och det dröjde bra länge till det kom några blommor, men till slut så, så började de blomma. Och sen kom det då äntligen små frukter, med betoning på små... 

Ja, ni ser ju själva. Nu kommer ju frosten snart så nu tog jag och skördade det som fanns. Små ynkliga pluttar. Har lagt en spetspakrika bredvid, som jämförelse. Och spetspakrikor är ju inte så där jättestora, ja ni vet säkert hur de ser ut. 

Inte var de goda heller, ganska bittra och intetsägande. Ja, ja nu har jag provat det med. Har ju provat lite av varje i mina dar, med skiftande resultat. Här kan ni se resultatet när jag odlade vitlök ett år... ;) 


Men JAG är i alla fall inte bitter... Nej, jag får nog ägna mig åt sånt jag är bättre på. Perenner, det är min grej. Åtminstone rejäla robusta perenner. Som kärleksört till exempel. Se så fin den har blivit, den som höll på att dö, som jag tog med mig från förra trädgården, och var som en liten grodd när jag räddade den i rabatten, efter min övervintring första året här. Skrev om den i fjol. 

Bredvid den står ett körsbärsträd i kruka, som jag också snodde med mig när jag flyttade. Den lever också, växer och frodas, och kanske att det kan bli körsbär så småningom! 


7 kommentarer:

  1. Håller med! Ingen ätbar odling lyckas för mig heller. Inte värt att vattna och hålla på när utfallet inte blir som man hoppas. Jag skördade två! små tomater från min 1,5 m höga tomatplanta. Och inte var de särskilt goda heller. Nej fram för växter som ger oss glädje.

    Glad lördag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det där med paprika är knepigt, jag lyckas inte heller! Små och konstig smak...något fel måste vi ju göra, eller? Vissa saker är bättre att köpa :)
    Jamen söndag igen, snart är denna hösthelg över...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Du fick en massa paprika på samma planta. Mina är lite större men det blir bara en eller två per planta. Riktigt fin har din kärleksört blivit och hörnan är riktigt fin, med körsbär och, är det syren.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi, nej det är själva paprikaplantan som står där i hörnet!
      Kram Gunilla

      Radera
  4. Jag fick tre spetspaprikor på min planta. Lagom stora men inte någon hit. Fin hörna med körsbär och kärleksört. Undrar om man kan ha i kruka här i uppland. Kanske skulle testa. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Ja du, jag e likadan. Min chilli e så söt. Inte större än en tändsticka men dom får hänga där ett tag så får vi se vad som händer =) /Knatten

    SvaraRadera
  6. Gulliga, men nte stora. Man kan inte lyckas med allt.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!