lördag 20 maj 2023

Ett lökigt inlägg

För några inlägg sedan berättade jag om mina narcisser som kom upp, helt fel i färgen, jag beställde ju en ljuv laxrosa sort, som visade sig vara pippigula när de kom upp... 
Nu har tulpanerna, som jag satte samtidigt kommit upp här på framsidan. Och de blev i alla fall precis som jag hade tänkt, fina färger som harmonierar med varandra. Det är bara de där gula narcisserna i bakgrunden som sticker lite i känsliga ögat... ;)

Apricot Pride. Riktigt höga och kraftiga.

Apricot Fox längst fram. Och de mörka heter Slawa. 




Tänk så fint det hade varit med såna här narcisser till.. Men jag är inte bitter. Vi kikar in på baksidan då, vad satte jag där, och vad kom upp...? 

Jo, här på baksidan, satte jag också ett gäng nya lökar. I den här rabatten med silverpäronträdet satte jag dock inte så många för här är tulpanerna duktiga på att komma tillbaka. Så även i år, de flesta här är återkommande, bara fem nya satte jag, plus några allium som är på väg upp. 

Pretty Princess som jag satte hösten 2020, och som inte skulle vara återkommande, blommar ännu, dock kanske inte lika kraftiga som de första åren. Bakom dem är Dolls Minuet, nya i år. 



Istället la jag krutet i den här rabatten, där nästan inga alls kom upp i fjol. Här satte jag hela 30 stycken lökar, och såg framför mig hur fint och färgglatt det skulle lysa här i maj... Hur många ser ni...? Nej, just det, det står en till höger och tre stycken till vänster. Där emellan där finns nada!! De till vänster är dessutom sådana som stått där förut. Så en enda tulpan bidde det av 30 planterade! Vad kan ha hänt med alla lökarna? Jag fattar ingenting? Det är inget djur som har grävt upp dem i alla fall, det skulle väl ändå märkas på jorden om det varit någon där och grävt?  

5 kommentarer:

  1. Så vakre tulipaner! Enig i at den narsissorten du egentlig kjøpte ville passet perfekt. Synes alle narsisser er herlige, men foretrekker at de gule blomstrer før tulipanene. Merkelig at det går så dårlig i det ene bedet. Du har jo tydeligvis bra forhold for løkplanter. Kanskje prøve bare narsisser neste år?
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
  2. Fina tulpanbilder. Men vad tusan hände med alla du satte? Man blir aldrig riktigt klok över trädgårdens mirakel. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ha ha jag känner igen det där!! Man sätter en färg och en annan kommer upp! På fel ställen dessutom! Märkligt...kanske är det hustomten som möblerar om i rabatterna nattetid :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Riktigt vackra tulpaner. De som inte kommit upp är ett mysterium om du inte ser spår av sork eller andra odjur. Det hände hos dottern, allt i en rabatt var uppätet, både tulpaner och rosor. Men då såg hon hål i marken.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  5. Så många och vackra tulpaner du har.
    Jag kan tyvärr inte ha tulpaner i min trädgård p g a rådjuren. Jag har ju skogstomt, så det är inte så konstigt.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!