söndag 11 juni 2023

En funkia funkar alltid

Nu har jag äntligen gjort klart den lilla rabatten under köksfönstret, på framsidan. Hit flyttade jag ett gräs och en löjtnantshjärta när jag planterade den japanska lönnen för några veckor sen. Då köpte jag också en syrenhortensia, Magical Candle, men det var något mer som saknades. 

Funkia funkar alltid, och och jag bestämde mig för att det skulle vara snyggt med favoriten Patriot, som jag redan har några exemplar av, men då fanns de ju förstås inte hemma i "mina" plantskolor. Så jag bad dem ta hem det, och i torsdags hade det kommit hem funkior, inte bara Patriot, utan även en massa andra fina. 

Jag fastnade för den här, som liksom Patriot har grön-och vitstrimmiga blad, så den fick det bli. Enligt etiketten heter den El Nino.

Men nja, jag såg när jag kom hem, att jag redan hade några funkior med samma namn sen förut, och de stämmer mer överens med bilden på etiketten också, mer åt blåfunkiahållet med en smal strimma vitt längts ut på kanten. Så jag tror mer på att den här som jag hade förut heter El Nino. 

Nu är det ju inte hela världen, långt ifrån, snarare bara en knapp kvadratmeter av min lilla värld. Och den är så vacker så jag är väldigt glad över den ändå, oavsett namn. Men jag är ju lite nördig så att jag gärna vill veta vad mina växter heter, jaja, var och en blir nördig på sitt... 


Så där ja, nu är rabatten i alla fall färdig, och med den är min framsida i det närmaste "klar". Gräset jag sådde har kommit upp, och jag kan använda min lilla möbelgrupp, utan att sitta "uppå" ett cykelställ, som jag gjorde förra sommaren. Nu ser ju resten av gräsmattan lite trist ut, men vad annat är att vänta med den här torkan. Kan inte minnas när vi hade regn sist? Den här sommaren skall ju visst bli lika varm och torr som 2018, och jag bävar så för det... Jag var tvungen att kolla, och först den 29 juli fick vi regn det året... Måtte vädergudarna ha mer förbarmande över oss i år....



4 kommentarer:

  1. Your Hosta are looking good. This year I have increased my Hosta area lots! I have done the whole Patio Fountain garden in nothing but greens. Calming!

    SvaraRadera
  2. Funkia är alltid fint! En lite underskattad växt tycker jag...
    Regn ja, midsommarafton brukar ju vara regnig :) Vi får se!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Funkia är så fint men den växer så in i vassen. Måste dela den stup i kvarten. Vit löjtnantshjärta är också en favorit. Vi får hoppas på natt regn snart. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Den där El Nino var jättesnygg och likaså din rabatt! Just nu skulle jag gärna byta vår jätteträdgård mot nåt lite mindre och mer lättskött...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!